Home

Achtergrond 192 x bekeken 5 reacties

'Jumbo degradeert nu ook versschap'

Supermarktanalisten reageren met verbazing op de laagste prijsgarantie die Jumbo heeft aangekondigd voor versproducten.

De Brabantse keten degradeert volgens hen het van oudsher belangrijke versschap, en vergelijkt wat niet te vergelijken is.

Jumbo heeft de laagste prijsgarantie vandaag met een grote advertentiecampagne in Nederlandse dagbladen bekendgemaakt. De keten mikt op de dubbelepagina-advertenties op C1000 en Albert Heijn. Deze ketens zijn blijkens een septemberpeiling van de Consumentengids circa 10 procent duurder qua versassortiment.

Klanten kunnen bij Jumbo kiezen uit drie prijsalternatieven. Van laag naar hoog zijn dat Budget, Jumbo en biologisch. Voor al deze producten garandeert Jumbo, binnen hun klassen, de laagste prijs.

Volgens supermarktanalist Gerard Rutte is het beleid van Jumbo schadelijk voor versproducenten. "De ene kippenbout of witlof is de andere niet. Jumbo degradeert het versschap, dat juist dient om te onderscheiden."

Het zijn volgens Rutte vaak qua kwaliteit en smaak volstrekt onvergelijkbare producten terwijl Jumbo communiceert dat het massagoed betreft. "Spullen weggeven kunnen we allemaal", aldus Rutte. "Steeds weer blijkt dat deze onzin leidt tot hogere omzetten maar dunnere marges."

Collega Frits Kremer: "Er is met name in middelgrote steden een teveel aan vierkante meters supermarkt. Ten tweede hebben deze winkels consumenten opgevoed alleen op de prijs te letten."

De detailhandel staat aan de vooravond van een fusie- en samenwerkingsgolf, aldus Kremer. "Ik denk dat een prijzenoorlog uitblijft omdat marktleider Albert Heijn hier geen belang bij heeft."

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Bert Willemsen

    Als de veilingprijzen maar niet verder gaan zakken en idd alleen de marges lager worden, maarja, op hoop van zegen.

  • no-profile-image

    johnvankessel@hetnet.nl

    marge = opbrengst - kosten. Als je 30 % overhoudt is dit heel erg netjes. waarom moeten producten 3 keer over de kop? ben trouwens vermeerderaar en heb over mijn rekening courant nog niets te klagen.

  • no-profile-image

    johnvankessel@hetnet.nl

    Juist ja! laat die winkelrpijzen maar zakken dan stijgt vanzelf de vraag naar versproducten zoals vlees en groenten. Boeren hebben geen belang bij hoge winkelprijzen. Boeren hebben belang bij een gezonde vraag naar versproducten. Wat maakt het nu uit of een supermarkt 20% of 30% marge pakt? Maar als de prijs structureel 20% lager wordt wel een grote groep mensen over de streep getrokken om vers te kopen. Tja en als de vraag stijgt: dan zijn er ook meer grondstoffen nodig en die zijn er voldoende anders waren de melk, tarwe en vleesprijzen niet zo laag.

  • no-profile-image

    een boer

    die jumbo lijk wel een boer

  • no-profile-image

    piet

    20 of 30 %, ben je nog weleens in een supermarkt geweest of heb je de laatste tijd niet zo vaak op je rekening courant gekeken? 200 of 300% bedoel je

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.