Home

Achtergrond 171 x bekeken

Jongerenkrant gaat verder als 7Days

Jongerenkrant Kidsweek gaat verder onder de naam 7Days.

Vandaag neemt staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) tijdens een bijeenkomst in Amsterdam het eerste exemplaar van de weekkrant in ontvangst. De makers kozen voor de naamsverandering omdat de doelgroep van de krant steeds meer opschoof naar leerlingen van middelbare scholen.

Deze oudere lezers voelden zich minder thuis bij de vroegere naam. "Ze vonden het niet stoer om richting hun vriendjes te roepen dat ze Kidsweek lazen'', aldus directeur/uitgever Roland Pelle. 'Ons lezerspanel kwam vervolgens met de naam 7Days, die duidelijk aangeeft dat het over een weekkrant gaat.''

De uitgeverij van 7Days geeft ook de bladen Pauze en Kidsweek Junior uit. Juist die laatste titel is bedoeld voor een jongere doelgroep, waardoor 7Days nu kan mikken op middelbare scholieren. Naast de naamsverandering komt 7Days ook met een aansprekender opmaak, met vooral veel foto's.

De journalistieke inhoud van de krant, die in 2003 begon, verandert niet. Ook de oplage blijft voorlopig op 35.000 exemplaren. ,,Maar we komen nog met wat acties, dus we hopen met een paar duizend exemplaren te groeien'', zegt Pelle. Het blad ligt altijd op vrijdagen op de mat en in kiosken. "Juist voor zo'n weekend is handig, want gedurende het weekend hebben jongeren tijd om te lezen en dan het nieuws van de week rustig door te nemen. Doordeweek doen ze dat vluchtig, maar aan het einde van de week hebben ze tijd voor deze krant.''

De prijs van de uitgave (2 euro) blijft gelijk, evenals het aantal pagina's dat per week wordt gedrukt (32 pagina's). De introductie donderdag van de nieuwe titel gaat gepaard met een paneldiscussie. Daarin bespreken deskundigen uit de mediabranche het thema: een succesvolle jongerenkrant in tijden van vluchtige nieuwsmedia.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.