Home

Achtergrond 76 x bekeken

Jaarlijkse wedloop zorgverzekeraars begint

Nu zorgverzekeraar DSW dinsdag de premie voor de basisverzekering bekend heeft gemaakt, begint de jaarlijkse wedloop tussen zorgverzekeraars om de meest gunstige premie die zij Nederlanders aanbieden voor het verzekeringspakket voor het komende jaar.

DSW heeft sinds de invoering van het nieuwe ziektekostenstelsel in 2006 altijd als eerste de hoogte van de premie bekendgemaakt. De jaarpremie komt bij het bedrijf in Schiedam uit op 1080 euro. Dat is 27 euro meer dan het afgelopen jaar.

Vóór 15 november moeten alle Nederlanders een offerte op de deurmat hebben gehad van hun ziektekostenverzekeraar. Denken de consumenten bij een andere verzekeraar beter af te zijn qua prijs/kwaliteitverhouding, dan hebben ze tot 1 januari de tijd om hun contract op te zeggen. Ze hebben dan vervolgens tot 1 februari de mogelijkheid om met een andere zorgverzekeraar in zee te gaan. Nederlanders zijn volgens de wet verplicht een ziektekostenverzekering te hebben.

Het kabinet hoopt met de jaarlijkse tombola zorgverzekeraars scherp te houden. De regering hoopt dat klanten weglopen bij hun verzekeraar als die een verzekeringspakket aanbiedt van slechte kwaliteit tegen relatief hoge kosten. Verzekeraars worden op die manier gedwongen een zorgpakket samen te stellen met medische zorg die aansluit bij de behoefte van burgers. Zo kunnen er bijvoorbeeld gratis condooms worden geleverd voor jongeren; regelmatige begeleiding voor diabetespatiënten, inclusief voorlichting over gezond eten en veel bewegen, en goede baby/moederzorg voor jonge gezinnen.

Het is de vraag of burgers elk jaar de moeite nemen zich te verdiepen in het aanbod van de verschillende ziektekostenverzekeraars. Slechts een paar procent van de verzekerden nam de laatste jaren de moeite van ziektekostenverzekeraar te wisselen. Ziektekostenverzekeraars, op hun beurt, moeten binnen het nieuwe stelsel van gezondheidszorg ziekenhuizen, artsen, fysiotherapeuten en andere zorgaanbieders aansporen om zorg te bieden die aansluit bij de behoefte van verzekerden en die bovendien goed van kwaliteit is.

Als veel mensen bijvoorbeeld 's avonds naar het spreekuur willen gaan, dan zou de dokter beschikbaar moeten zijn. Als een verzekeraar vindt dat een zorgaanbieder geen goede, passende zorg biedt, kan hij besluiten geen contracten meer af te sluiten met de betreffende persoon. Als op een bepaalde afdeling van een ziekenhuis veel fouten worden gemaakt, zou de verzekeraar het contract kunnen beëindigen. Vaak is het al genoeg als de verzekeraar hiermee dreigt, om de ziekenhuisdirectie tot actie te dwingen. De overheid hoopt dat de Nederlandse gezondheidszorg op deze manier betere kwaliteit krijgt, en efficiënter wordt uitgevoerd.

Geheimzinnig

De verzekeraars doen altijd geheimzinnig over het tijdstip waarop ze hun premies bekendmaken. Zo kunnen ze tot op het laatste moment rekenen, passen en meten om een zo gunstig mogelijk aanbod te doen. Ze kunnen ook tot op het laatste moment wachten in de hoop dat ze een prijs kunnen bieden die lager ligt dan die van de concurrent.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.