Home

Achtergrond 110 x bekeken

Groeiende vraag naar makkelijk verwerkbare sla

Dat signaleert Tobias Keil, productmanager sla en andijvie van zaadverdelingsbedrijf Syngenta Seeds.

De oorzaak van de afnemende belangstelling voor ijsberg- en botersla is tweeledig. "Telersprijzen zijn te laag en verwerkende industrie en retail willen een makkelijker te verwerken en schoon product. Consumenten willen geen sla meer die je moet wassen. One-cut-slarassen, zoals ons segment BelaGio, winnen daarom terrein."

De slarassen zijn geschikt om op het land machinaal te oogsten en vallen met één snede in uniforme blaadjes uit elkaar. De vraag naar deze sla is nu tijdelijk afgenomen als gevolg van de financiële crisis. Consumenten schakelen over naar standaard slarassen met minder toegevoegde waarde omdat die goedkoper zijn. Syngenta verwacht echter dat de structurele groei in dit segment zal doorzetten.

Keil stelt vast dat de verwerkende industrie mede door de crisis meer belangstelling heeft voor gekrulde sla. "Door de bladstructuur vult een verpakking net zo goed als platte blaadjes, maar je hebt er minder gewicht voor nodig. De consument betaalt dus evenveel voor minder gewicht."

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.