Home

Achtergrond 115 x bekeken 2 reacties

Goedkope aanbieding

Supermarkt Jumbo garandeert de consument de laagste prijs voor de bloemkool, de kipfilet, de appel en alle ander versproducten.

De supermarkt doet dat niet om eindelijk gehoor te geven aan de al lang gehoorde wens uit de sector, dat de prijs voor de boer en tuinder in de consumentenprijs tot uiting moet komen. Het gaat de supermarkt erom via de acties in het versvak meer klanten binnen te krijgen. Daarvoor wil de supermarkt best iets inleveren op de ruime marge in het versvak.

Jumbo kijkt welke prijzen de concurrent hanteert en verzekert vervolgens dat het zelf een lagere prijs heeft. De actie verstevigt het imago van Jumbo als goedkope supermarkt. Het is echter de vraag of de consument ook daadwerkelijk voordeel heeft bij de actie. Want hoe vergelijkt de consument de bloemkool van Jumbo met die van de lokale markt? En hoe vergelijk je de kipfilet van de poelier met die van de supermarkt?

Kwalijker nog dan de ondoorzichtigheid voor de consument is het negatieve imago-effect dat van de actie uitgaat. Fruit, groenten en vlees zijn het niet waard om als goedkope actieproducten in de schappen te liggen. Het zijn producten die met zorg door boeren en tuinders zijn geproduceerd. Een mooie aanbieding? Nee, dank u.

Agrarisch Dagblad

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Consument

    Hoogst onbeschoft en geen waardering voor voedsel. Je moet God danken dat je voldoende en zeer goed eten krijgt!!!
    Maar met voedsel gaan stunten, supermarkt onwaardig!! Vergeet de boer en tuinders niet, je moet ze zeer dankbaar zijn dat ze je in crisistijd nog van voedsel voorzien en zelf de rekeningen bijna niet meer kunnen betalen!

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Mooi zo, Jumbo bevestigd hiermee het beeld dat in de agrarische wereld al langer leeft. Producten met een korte houdbaarheidsdatum worden (over de rug van de producent) gebruikt voor de stemmingmakerij en marketing. Een collectief verzet van de sectoren door krachtenbundeling wordt door de Nma en Neelie Kroes de kop ingedrukt.

Of registreer je om te kunnen reageren.