Home

Achtergrond 98 x bekeken 1 reactie

Financiële afdeling zag niets in deal Noord-Zuidlijn

De financiële afdeling van de gemeente Amsterdam was tegen het voorstel van het Rijk voor de financiering van de Noord-Zuidlijn.

Dat zei Cees Veerman, oud-directielid van het concern financiën van de hoofdstad, dinsdag tegen de enquêtecommissie Noord-Zuidlijn. Toch stemde Amsterdam in met de deal.

Die overeenkomst uit 1999 hield in dat het Rijk circa 1 miljard euro zou betalen en dat de overige kosten - inclusief alle overschrijdingen - voor rekening van de gemeente kwamen. Zij ging er toen van uit dat de totale kosten 1,46 miljard euro zouden bedragen. Omdat die inmiddels worden geschat op 3,1 miljard, zit de hoofdstad met een enorme kostenpost.

"We hebben klip en klaar gezegd: niet doen'', aldus Veerman (niet te verwarren met oud-minister Cees Veerman die een onderzoek naar de Noord-Zuidlijn deed). "Als het echt misgaat, heb je een groot financieel probleem in huis.''

Ook Bandi Horvat, emeritus hoogleraar ondergronds bouwen en jarenlang adviseur van de gemeente, verscheen dinsdag voor de enquêtecommissie. Hij stelde dat Amsterdam nog steeds niet voldoende deskundig personeel in dienst heeft om de bouw van de nieuwe metrolijn te begeleiden. Zo moet er volgens hem één manager komen die verantwoordelijk is voor het hele megaproject. "Naar mijn mening moet er een zwaarder iemand bij'', zei hij na afloop.

Enquête

Vorig jaar verzakten tot twee keer toe huizen aan de Vijzelgracht door een lekkage in een bouwput van de Noord-Zuidlijn. Volgens Horvat kwam dat mede doordat Amsterdam geen goede staf heeft. "Het ongeluk had bij een goed geleide, deskundige organisatie nooit mogen gebeuren.''

Een andere voormalig adviseur vertelde dat Amsterdam al in 1991 heeft besloten om de metrotunnel te gaan boren. Die methode is vrij risicovol. De gemeente zou door dat vroege besluit nooit meer naar andere manieren hebben gekeken om de tunnel aan te leggen. Een advies van deskundigen om een alternatieve techniek te gebruiken, bereikte nooit de gemeenteraad.

De enquêtecommissie Noord-Zuidlijn onderzoekt hoe de bouw van de nieuwe metro zo uit de hand heeft kunnen lopen. Naast de enorme stijging van de kosten is het megaproject ook veel later klaar dan gepland. De metro moest aanvankelijk in 2011 rijden, dat is nu op zijn vroegst in 2017.

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    gert

    Zulke projecten worden er gewoon doorgedrukt,kosten wat het kost,later moet maar uitgezocht worden wat de tegenvallers zijn,zoeken ze nog een zondebok,zo gaat dat met grote projecten

Of registreer je om te kunnen reageren.