Home

Achtergrond 173 x bekeken 5 reacties

'Fastfoodketens zijn kinderlokkers'

De drie grote fastfoodketens McDonalds, Burger King en Kentucky Fried Chicken (KFC) richten zich met hun reclame en marketing nog steeds voor een groot deel op kinderen.

Vooral McDonalds maakt zich volgens de Consumentenbond hieraan schuldig, zo blijkt uit eigen onderzoek. Het kabinet pleit er in de nota overgewicht juist voor dat kinderen zo min mogelijk in de verleiding komen door reclames voor ongezonde voeding. De Tweede Kamer praat maandag over deze nota.

Obesitas is een groot probleem. Steeds meer kinderen wegen te veel. Volgens de Consumentenbond zijn de tv-reclames voor fastfood, koek, snoep en ijs daar medeschuldig aan. De bond dringt, net als de Hartstichting, al tijden aan op een verbod op dit soort reclames. ,,Naast alle spaaracties, posters, stripfiguren en spelletjes, komt het meest opvallende voorbeeld van 'kidsmarketing' van McDonald's. Op de website van het bedrijf staat een kant-en-klaarspreekbeurtpakket, waarmee de keten via het klaslokaal jonge klanten voor zich probeert te winnen'', aldus de vereniging die opkomt voor de belangen van consumenten.

Het kabinet hoopt dat het bedrijfsleven via zelfregulering het aantal reclame-uitingen beperkt. Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid van de Vrije Universiteit Amsterdam, vindt dat jammer. Hij noemt het te vrijblijvend. Volgens hem zou de overheid een voorbeeld moeten nemen aan landen als Groot-Brittannië, Zweden en Australië, waar dit soort marketing, uit ethisch perspectief, wel is verboden.

Het aanprijzen van ongezonde producten beïnvloedt de voorkeuren van kinderen, zegt Seidell. "Consumptiepatronen veranderen en daar worden ze dikker door.'' De markt stimuleert gedrag dat je niet wil, concludeert hij. Bovendien kunnen kinderen onder de 12 jaar een reclameboodschap niet van een andere boodschap onderscheiden. Zij geloven wat ze krijgen voorgeschoteld.

Daarom moeten zij mediawijs worden gemaakt, stelt Liesbeth Hop van de Stichting Reclame Rakkers, een onafhankelijk kenniscentrum voor jeugd, media en reclame. Zij denkt dat als kinderen weten hoe reclame werkt, zij hier kritisch naar gaan kijken. Zij is tegen een reclameverbod voor ongezonde voeding. "Ik verwacht daar niets van.''

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    gert

    Fat Foodketens

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Helemaal eens met voorgaande opmerking. Maar ja, we leven in een cultuur waarin de geest gewillig is, en het vlees zwak en het liefst de verantwoording hiervan op andersmans bordje neerleggen. Hiermee is ook het Nederlands poldermodel ontstaan. Veel oerverloos gezwam wat een goed gevoel moet opleveren, maar ontaard in de ene crisis na de andere en veel baantjes creëert om verborgen werkeloosheid te bestrijden. Totdat de wal het schip keert.

  • no-profile-image

    P. Aardebekje

    Als je als ouder niet met je kinderen naar deze smaakverpesters toegaat, is het grootste probleem al opgelost.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Als we dan toch bezig zijn : Albert Heijn is de grootste uitbuiter van de 21 ste eeuw , gefaciliteerd door de overheid, ja die Balkenende met zijn mond vol van normen en waarden en rentmeesterschap

  • no-profile-image

    Peter

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.