Home

Achtergrond 642 x bekeken 29 reacties

De supersuper en de boerensuper

Terwijl de Nederlandse klagen, sproeien Belgische boeren hun melk uit over de akkers. Melk moet duurder vinden ze en dus gaan ze lozen om de supers droog te zetten. Is dat alles wat boeren kunnen bedenken?

Ook al gooien ze zelf heel wat goede etenswaar in hun vuilnisbak, consumenten hebben er geen sympathie voor. Het noeste werk van koeien gooi je niet zomaar in de plomp, vinden ze. Van de zomer gooiden Franse boeren een paar keer hun zomerfruit op de A9 tussen Perpignan en de Spaanse grens. Ook die acties konden niet rekenen op de sympathie van consumenten. De files waarvoor ze zorgden maakten het alleen maar erger.
Na de melkveehouders en tuinders met hun paprika’s, komkommers en tomaten, is de keuze nu ook nog eens aan de fruittelers en penenboeren. Ook zij krijgen geen moer voor hun werk. De prijs voor goudreinetten bedraagt op dit moment 3 cent. Voor penen is het minder erg maar nauwelijks beter. Op straat er maar mee dan?
Nee, zei een Noordelijke boerenbestuurder onlangs, je moet proberen beter samen te werken met de supers. Hoe vertelde hij er niet bij. Dat kan hij ook niet want het spel is gespeeld.

Gistermiddag was ik bij een bijeenkomst waar ook wat supers en superkenners waren. Ik hoorde er hoe slecht de kleine supers het op dit moment doen. Er zullen er sneuvelen omdat de markleider – waarin bijv. de Jumbo alleen al 6,5x omgaat - de prijs van vers drastisch omlaag aan het schroeven is. Dat kan hij hebben want hij verdient maar liefst 7 maal zoveel als de kleinere.
Het was tijd, werd er gezegd, voor kwaliteit in vers. Daar kun je je mee onderscheiden. Geen rommel in filet américain of met goedkope olie aangemaakte wortelsalade maar echte verse kwaliteit van hooguit een dagje oud. De pech is alleen dat de grootste super er altijd met de buit vandoor gaat, want voor vers heb je volume nodig. De marktleider is reuzegroot, groot in eigen merken en groot in vers, maar betaalt de boer en zijn slager, bakker, melkverpakker en groentensnijder slecht. Uien in een netje kosten 89 cent, terwijl de boer er 2 of 3 voor krijgt. Worst gaat gesneden, verpakt en gestickerd de super in voor een vijfde van de prijs waarvoor de eindklant van de varkenshouder het afrekent bij de kassa. Daar doet de super zelf niets meer aan. De kleineren hebben die prijs hard nodig. Ze hebben onvoldoende eigen merken en verdienen negatief op hun A-merken. Die ene grote uit Zaandam lacht zich een bult, want hij verdient dubbeldwars omdat hij de markt in handen heeft en de eerstvolgende nog niet eens in zijn schaduw past. Boeren maken veel te veel en Albert H. zal wel gek zijn om zijn met hard werken verdiende kampioenspositie op te geven. De boel zit op slot.

Is het geen tijd voor een boerensuper, in de stad? Het gonst in boerenland van dat idee. De een denkt aan een groentenwinkel, de ander aan een slagerij. Ik zelf deed een tijdje geleden een voorstel voor zo’n ding. Het belandde zelfs in De Telegraaf. Boeren, hun verwerkers en A-merken zouden erin moeten samenwerken. Ze zouden de keten weer in eigen hand krijgen en vanzelf leren dat je niet teveel moet produceren. Ze zouden bovendien vanzelf genoeg terugkrijgen omdat ze allemaal eigenaar zijn van de keten. In Zeeland bestaat er al eentje. Agrimarkt heet’ie, een discounter.

Er wordt al jaren over gekletst in boeren- en tuindersland, maar niemand die echt doorpakt. Waarom niet? Ik wil het nou wel eens weten.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Beste Dick. Ik heb mijn opmerking over " zeggenschap over de prijsvorming" inderdaad niet duidelijk genoeg uitgelegd. Wat ik wou aangeven is meer de zeggenschap over het nemen van de marge op producten binnen de supermarktorganisatie zelf. Als simpel voorbeeld neem ik (op dit moment) de groente waar supers mega winsten op maken als lokkertje, om vervolgens andere producten tegen minimale winst weg te zetten. Kijk, en dit stuntgedrag gaat over de rug van de primaire producent omdat deze vanwege o.a. de kort houdbaarheid van het product geen vuist kan maken. Als de agrarische sector zeggenschap binnen de supers heeft kan zij hier wél wat aan doen, oftewel het nemen van een negatieve marge ten koste van andere producten voorkomen. Ik ben het helemaal met je eens dat prijsvorming naar de consument toe puur op concurrentiekracht moet plaatsvinden, dit kan ook niet anders. Als de agrarische producenten een keten in handen zouden krijgen kunnen ze m.i. goed kunnen concurreren met de andere supers. De (coöperatieve) boerensuper hoeft geen winst te draaien als er voor het agrarisch product een fatsoenlijke prijs wordt neergeteld. De winst is dan al vooraf genomen. Op deze manier zijn de (van oorsprong agrarische) coöperaties zoals de Rabo met dochter Interpolis groot geworden. De grote fout die o.a. met deze bedrijven gemaakt is, is dat toen deze bedrijven winst gingen draaien de boeren zich overboord lieten kieperen en gek genoeg gebonden werden door hun eigen ( te machtige) coöperatie. Hét grote gevaar bij krachtenbundelingof coöperatie's als de verkeerde mensen aan het roer zitten. Als met al zie ik in boerensupers toekomst op de manier zoals door jou beschreven. Máár, dan moet de agrarische sector niet weer de fout maken om niet zelf het roer in handen te houden en het bestuur klakkeloos hun gang te laten gaan.

  • no-profile-image

    Huib Rijk

    Dat de Rabobank of de zuivelcoöperaties de schuld zijn van de slechte situatie in de landbouw, dat klinkt wel overtuigend, maar daar geloof ik helemaal niets van.
    De Rabobank is onderdeel van het hele "systeem landbouw" en als zodanig is zij onderdeel van het mechanisme die leidt tot steeds meer productie en efficiëntie waardoor de prijzen zo sterk gedaald zijn. Maar daar zijn we toch met zijn allen bij?
    De zuivelcoöperaties lukt het niet om haar afnemers redelijke prijzen uit te laten betalen. Dan MOET er daar iets fout zijn zeggen de boeren; de bestuurders zijn te veel ondernemers en denken niet meer als boeren. Een vriend van mij zit in de zuiveladvisering en komt veel bij zuivelcoöperaties. Hij is niet altijd onder de indruk van het management zegt hij, maar dat komt dan juist doordat de (boeren) bestuurders te veel als boeren denken en te weinig als managers.
    Als boeren denken dat het een peuleschil is om redelijke prijzen te krijgen in de huidige marktsituatie moeten ze dat maar eens proberen bij de supermarkten.
    Een eigen supermarkt oprichten dan? Ik denk dat de tijd daar nu rijp voor is. Alleen is het niet reëel om te denken dat daarmee ineens fantastische prijzen voor de boeren zijn te behalen. Het effect zal zijn dat er meer normale marges op groente, fruit en zuivel komen, waardoor consumenten hiervan meer gaan afnemen (en minder chips en snoep wellicht). Als reactie zullen andere ketens dit gaan overnemen .
    Dick, op Foodlog zei je dat gemeentes niet graag een pand beschikbaar stellen voor de retail. Dat hoeft ook helemaal niet: wellicht is er al een eigenaar van een (supermarkt)winkel die zijn pand beschikbaar stelt. Bovendien hoorde ik dat gemeentes juist wel allerlei grote winkelcentra willen hebben (om echt mee te tellen in de regio).
    Ik zou zeggen: waar wachten we nog op? Belangstellenden met pand: melden bij Foodlog

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Annechien, draai het om. Maak consumenten aandeelhouder van de agrarische onderneming en betaal dividend ALS er winst gemaakt wordt. Hebben ze ook zeggenschap over de productiewijze. Hebben de banken via de aandelen ook weer meer vertrouwen!!!!

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    "Máár, dan moet de agrarische sector niet weer de fout maken om niet zelf het roer in handen te houden en het bestuur klakkeloos hun gang te laten gaan."

    Daar ben ik het volstrekt mee eens. Het gaat om de formulering van de juiste doelstellingen waarbinnen het bestuur moet opereren, cq. de communicatie daarover om ze regelmatig te 'updaten'.

    In mijn beleving gaat het niet alleen om de primaire sector, maar ook om de versverwerkers. Zij samen maken een totaalassortiment en exploiteren voor de verkoop daarvan winkels. Daarvoor moeten ze retailexpertise aantrekken en een besturingsvorm definieren.

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Als ik over die super fantaseer is het geen stadse gezelligheidswinkel of boerenerfwinkel, maar een moderne verswinkel, die het grootste deel van zijn koopwaar haalt van boeren en versverwerker uit een straal van ca. 300 km uit de omtrek en daar niet alleen kolen, kaas en karbonaden verkoopt, maar ook lekkere kant-en-klaar.
    Maar laten er ajb sinaasappelen en bananen blijven. Hoewel ik niet zou weten waarom die er het hele jaar moeten liggen. Sinaasappelen zijn winterfruit.
    Tomaten? Er kunnen nog veel lekkerdere uit onze kassen (binnen enkele jaren zijn dat netto energieproducenten). Sterker nog: ze zijn er, maar niemand koopt ze.
    Druiven? Kunnen prima in onze kassen. We waren er ooit bekend om. ‘Buitenlandse’ hammen en worsten. Er valt veel geweldigs te maken, als er maar wat meer zorg aan besteed mag worden. Ook in de vorm van moderne producten. De laatste ondernemers met een grootslagerij die ze zouden willen en kunnen maken zijn er nog net.
    Bakkers die echt lekker brood bakken zijn het probleem al helemaal niet.

    Geen kneuter- of van die streekcadeauwinkeltjes met stro en brabants boerenbont en andere streecken dus, maar een heel moderne winkel, die over die rare tegenstelling van oma’s gezellige landwinkeltje vs. de hypersuper heen springt.

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    De AGD-redactie schreef over dit onderwerp in relatie tot de Jumbo/SdB-overname en het mededingsvraagstuk.

    Ook daar kwam het punt van wantrouwen in de boerenbestuurders weer naar boven. Ik gaf er zojuist een reactie op en bekende dat ik met het idee over een boerensuper met de enige kapitaalkrachtige onder de boerenbestuurderen over de gedachte heb gesproken. Zie http://www.agd.nl/1084831/Opinie/Weblogs/Blog/Alternatieve-supermarkt.htm?showcomments=yes

    Is het goed om zo uit de school klappen? Ik denk het wel. Er gebeurt te veel achter patriarchale bestuurlijke deuren en boeren komen eenmaal per jaar naar de jaardvergadering om 'het' dan eens te zeggen. Maar 'het zeggen' en uit dat 'het' dan een visie en actie te laten onstaan zijn 2 dingen heel verschillende dingen.

    Ik ben blij dat zich hieronder een mater ipv een pater uit de boerenbesturen meldde. Er lijkt toch ook echt wel hoop te wezen ;-)

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Beste Need uit Money, jammer dat je anoniem reageert. Zowel met je pseudoniem als met je punt over wantrouwen sla je de spijker op z'n kop.

    De grote boerenorganisaties en hun coöperaties lijken nogal wat boeren tot wantrouwen te inspireren. Ik maakte gisteren een zaal vol boeren mee. Veel van de gevoelens die je ventileert zweefden door de ruimte.

    Kunnen ze vooruit kijken, naar hun echte lange termijn? Ze zijn erg gefixeerd op morgen, terwijl ze nou juist een bedrijfsvorm hebben die een lang termijn visie moet hebben. Dat begrijp ik overigens volkomen. Hun inkomsten zijn zodanig dat ze moeten zorgen overmorgen weer kunnen eten van iets anders dan hun RC met als onderpand hun land en boerderij. Naar hun koepels: hoe vast zitten die inderdaad de door hun wervenheid met de politieke besluitvorming (die vaak in hoge mate ongeïnformeerd is over de daadwerkelijke vragstukken) en gegroeide posities in de grote voedingsketen waarin ze nauwelijks meer kunnen bewegen?

    Het idee van een boerensuper hangt op een paar cruciale punten:
    1. financiering (die is substantieel als je snel iedere flinke stad in Nederland van 1 en wellicht meerder winkels wilt voorzien)
    2. vestigingsplekken (gemeentelijke overheden zijn doodsbang voor nwe foodretail; als ze de bestemming van een pand veranderen en de nieuwe eigenaar/huurder failliet gaat weten ze dat een groots Zaans bedrijf er onmiddellijk opspringt)
    3. mensen met de juiste moraliteit die afkomstig moeten zijn uit de retail (er wordt nl. wat afgeknoeid met nieuwe winkeltjes, waarvan er vele kapotgaan door onvoldoende professionaliteit - niet dat ze geen goed idee hebben, ze kunnen het alleen niet uitvoeren gegeven de context van de veel grotere professionele partijen waarmee ze moeten concurreren)
    4. de organiseerbaarheid van boeren, verwerkers en zelfs bestaande lastig draaiende bestaande winkels

    Wellicht zijn 1 t/m 3 nog wel het gemakkelijkst op te lossen. Ik zie de grootste moeilijkheid in 4. Wie heeft het vertrouwen om mensen bij elkaar te houden en ze te laten geloven in een model dat trekken zal moeten hebben van de besturingsvorm van Frederik II van Pruissen ('alles voor het volk, niets door het volk')? Een ding is zeker: boeren en verwerkers moeten mede-eigenaar zijn van de winststroom in de totale keten.

    Hoe je het vertrouwen houdt? Bijv. op de manier die ik hier al poogde te beginnen: openbaarheid. Deze nieuwe keten heeft niets te verbergen; zelfs zijn interne disputen niet omdat die hooguit een gebrek aan rationaliteit zijn. Dat is altijd uit te praten en werkt heel educatief en louterend. Wellicht is het zelfs een ijzersterk marketingargument naar consumenten toe. Misschien moet je er eens zo naar kijken.

  • no-profile-image

    Cor Droog

    PS. Ik gebruik netjes witregels in mijn tekst om het leesbaar te houden, maar na het verzenden plakt alles tegen elkaar. Wellicht kan men bij het agd iets meer opmaak toestaan in de reacties zodat het geheel leesbaar blijft?

  • no-profile-image

    Cor Droog

    Quote: "Er wordt al jaren over gekletst in boeren- en tuindersland, maar niemand die echt doorpakt. Waarom niet? Ik wil het nou wel eens weten."

    Precies! Ik zag onlangs op de zender Journaal 24 toevallig een journaaluitzending van 10 jaar geleden waar boeren (ik geloof varkensboeren in dit geval) aan het klagen waren over de ontzettend lage prijzen en dat het zo niet langer kon. Tien jaar later en precies hetzelfde probleem speelt nog altijd.

    Er zijn innovatieve ondernemers genoeg in boerenland, maar het lijkt wel alsof niemand het op durft te nemen tegen de supers, terwijl dit soort voorstellen op forums vaak overwegend positieve reacties krijgen.

    Of zien de écht innovatieve ondernemers dit plan niet zitten vanwege gebrek aan rendement?

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Melkveehouder, ze hebben hun belangen en kunnen zoiets niet aan de grote klok hangen. Maar als je eigenlijk al weet dat ze het toch niet zullen doen, is het dan niet eens tijd om in wat meer eigen kracht te gaan geloven?

    Er komen binnenkort bergen retailmensen op straat.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    Een boerensuper is een prima idee. Maar dan wel dicht bij de consument. Dus niet op het platteland, maar wel in de stad. Ik zie dat wel zitten. Kunnen we eindelijk eens proberen de keten te verkorten. Onnodige kosten te snijden en proberen om de marges wat eerlijker te verdelen. Een boerensuper is beter dan platte acties richting supermarkten te voeren. Daarmee schieten we niets op.
    Supers moeten onze producten verkopen. We hebben ze nodig. Ze zijn onze ingang naar de consument. Middels een boerensuper hebben we wellicht meer grip. Vanuit de akkerbouw, mijn collega Jaap Haanstra, heb ik ook al gehoord over het idee van de boerensuper. De handen ineen slaan?

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Paul & Annechien, ik had tot voor kort bedenkingen bij aandeelhouderschap van het publiek. Dat moet kunnen kiezen en zich niet gedwongen voelen om z'n boodschappen bij zijn 'eigen' winkel te doen. Inmiddels zie ik m'n eigen bezwaar niet meer. Je kunt aandeelhouder van Unilever of Ahold zijn en waarom dus niet van een boerensuper.

    Als je er een marktaandeel van een procent of 3 mee weet te behalen kan het al uiterst rendabel zijn met een beter product dan gangbaar tegen een niet hogere prijs. Weet het de sympathie van het publiek te halen dan is misschien het dubbele wel denkbaar.
    Waarom zou er dus geen 'dedicated' beleggingsfonds voor worden opgericht door een van de landbouw- of 'duurzame' banken van ons land? Rabobank is door zijn lopende financieringen waarschijnlijk onderdeel van het probleem en staat buiten spel. Maar Triodos of ASN zijn er prima voor gepositioneerd. Er zou een constructie voor bedacht moeten worden, zodat boeren hun fair pay terugverdienen uit de winst en consumenten die erin stappen beloond worden voor het risico dat zij nemen. De overheid zou er nog een terug te betalen lening tegenover kunnen stellen om ook voldoende bankfinanciering mogelijk te maken.

    In het licht van de superfusies (er wordt al gefluisterd over meer en in ons omringende landen zouden buitenlanders op overname pad zijn), zou de opvolger van mevr. Kroes het moeten toejuichen. Waar de oude supersector consolideert tot 3 spelers over enkele jaren, kun je dat verbieden OF juist nieuwe initiatieven een zetje helpen.

    Ongelofelijk? Nee, sinds het geschrijf over de boerensuper melden zich doorgefourneerde retailmensen die hun eigen wereldje zat zijn, niet omdat ze werkeloos worden, maar zien dat de belangstelling voor voeding is verdwenen en het alleen nog maar om geld gaat. Het moet om beide gaan. Ze zien de kans in het wegsnijden van de topzware structuren van de super. Er veel te winnen met een heel schone nieuwe lei en een nieuwe assortimentsaanpak. Een schone start biedt de kans voor een 'business process redesign' die nodig is. Sorry voor de consultantstaal.

    Zou dit allemaal gerealiseerd worden, dan is er maar 1 echt probleem. Vestigingsbeleid. Gemeentes geven geen plekken vrij voor foodretail. Daarmee blokkeren ze helaas een mogelijkheid om een grotere eetvrijheid te realiseren. Misschien moet er toch echt eens wat dieper over nagedacht worden.

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Melkveehouder, dat is een gevoelig maar heel relevant punt.

    De faciliterende organisaties zijn de dominerende geworden en bepalen het spel. Ik weet niet of je hen oneigenlijk machtsgebruik-met-jullie-centen moet verwijten (ik kom nog wel eens in boerenkringen en weet dat het zo geformuleerd wordt). Ze zijn los van hun oorsprong gaan opereren en onderdeel van een zakelijke logica geworden die de facto boeren als grondstof gebruikt die steeds goedkoper moet worden. Zij zitten er - ook qua startegische positie - tussen en moeten als beulen van de eigen stam het steeds slechter nieuws aan de achterban doorgeven. Dat is een onhandige positie. Ik vraag me wel eens af of boerenbestuurders zich die realiseren. De bedrijven die je noemt realiseren zich dat zeker niet. Ze staan letterlijk aan de andere kant van de streep.

    Wellicht moet je er heel anders naar kijken. De vormen waarin en positie waarmee boeren vertegenwoordigd zijn in het openbaar bestuur zijn los komen te staan van hun actuele problemen. Er zijn andere nodig. Het is een heel menselijk en dus ook organisatorisch gegeven dat grote instituten maar heel traag kunnen veranderen. Als we dus constateren dat de bestaande vertegenwoordigingen vervreemdt zijn geraakt van de mensen waarvoor ze er zijn en als we tevens constateren dat er geen cooperaties maar bedrijven uit zijn voortgekomen, dan is het tijd om klein opnieuw te beginnen en te laten zien hoe het wel moet. Niet in de contramine, maar door iets te doen dat zorgt voor een product dat consumenten graag willen. Dan is het meestal snel gebeurt. Ik vraag me af of boeren - ze zijn met elkaar in een moordende staat van perfecte concurrentie - de organisatiegraad nog kunnen opbrengen om daar constructief voor te kunnen zorgen.

    Hoe succesvol zijn de vernieuwers in varkens en melk tot op heden geweest? Wat hebben zij kunnen bijdragen aan een betere invulling?

  • no-profile-image

    Jansen

    Het voorstel typeert de naiviteit van van de boeren en tuinders. Productie is iets anders dan vermarkting.
    De producent wijst de beschuldigende vinger naar diegene die zijn product moet verwerken of verkopen. Een supermarkt is iets anders dan huisverkoop. Misschien moeten de boeren en tuinders eens gaan kijken in een distributiecentrum.
    Een dergelijke houding is kansloos. Het voorstel kan in de prullenbak.

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Jansen, welk voorstel vind je naïef. Die hal of de gedachte aan een boerensuper ueberhaupt omdat retail een ander spel is dan boerenkool telen?

  • no-profile-image

    Annemiek Canjels

    Produceren is inderdaad een ander vak dan vermarkten en verkopen. Niet iedere boer zal handig zijn in beide. Maar dat hoeft toch ook niet ! Dick legt de vinger op de zere plek.
    Of je nu probeert een blok te vormen of een alternatief afzetkanaal ontwikkelt: allemaal mooi. Want als je geen onderhandelingspositie weet te creëren, krijg je nooit een goede prijs. Meer Europese subsidie (op bijv. melk) helpt geen zier, die wordt direct verrekend door de lachende derden; de supermarkten. Wat m.i. ook niet helpt, is dat veel boeren en tuinders individueel hun eigen marketing doen en geen lid meer zijn van een belangenorganisatie. Dwz, het helpt hen wel, maar niet de zaak. Er ligt dus een schone taak bij de belangenorganisaties. Die mogen op dit punt hun toegevoegde waarde wel eens flink tegen het licht houden.
    Zolang mevrouw Kroes er maar op let dat ik als consument wel wat te kiezen houd. En dat ik daarbij kan rekenen op een veilig, eerlijk en duurzaam product.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Ter aanvulling op mijn vorige reactie een artikel uit Distrifood van september 2009;
    "ZEIST - Zelfstandige superrmarktondernemers rekenen dit jaar op een winsttoename van ruim vijf procent.
    Dit meldt accountants- en adviesbureau Deloitte op basis van de jaarlijkse Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel. Het optimisme over de winst leeft vooral bij de grotere supermarktondernemers. Deze groep boekte afgelopen jaar al eeen toename van de winst met 15.5 procent. Dat is ver boven het gemiddelde van 4,6 procent dat dit jaar werd behaald."
    Kijk, dit soort artikelen vind je niet in Nieuwe Oogst, Boerderij of AgD. Waarom eigenlijk niet? Misschien dat "Jansen, midden Nederland daarom wat overspannen reageerde.

  • no-profile-image

    need more

    Goed initatief maar wel tien bruggen te ver. Om dit goed op te zetten is een goede regie nodig en vooral een goede controle op de regie. Boeren hebben helaas slechte ervaring hiermee, kijk maar naar vion/lto. Een cooparatie die uitgroeide tot een grote ondernemeing waarbij elk gevoel voor boeren ver weg is geschoven ten koste van hun eigen marges, idem bij friesland /coberco. Laten we klein beginnen en laten we eerst eens gezamelijk onze producten afzetten via samenwerkingverbanden, zoals bv famelyfarmers, farmfocus, unifar of een andere opzet. Op deze manier is het misschien op termijn mogelijk om de stroom van onze producten naar de handel te reguleren. Vanuit hier kunnen we dan langzaam steeds een stapje verder gaan. Let wel op de meeste mensen willen goedkoop voedsel en dus een massa product. We moeten wel iets in de markt zetten wat de consument wil en niet iets wat wij willen, een wezelijk verschil....

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Cor, het is voor mij ook even wennen zonder witregels. Ik zal de redactie van het AGD vragen of er iets aan te doen valt.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    Nog een korte toevoeging. Prachtig zou zijn als boeren aandeelhouder zouden kunnen zijn van de boerensuper. Kunnen ze ook meedoen in de winstdeling!

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Goed zo Annemiek, treffende opmerkingen. Onze belangenorganisatie's moeten eens ophouden met gepolder, geleuter en de weg plaveien voor henzelf. Het is precies zoals je schrijft; de boer hoeft niet te vermarkten, net zo min als dat de supers hoeven te telen. En net zoals inkooporganisatie's zich indekken met contractteelten, kunnen boeren zich indekken met de (aan)koop van zeggenschap (middels eigendom of aandelen) in de verkoopstructuur c.q. de supers. Eén belangenorganisatie voor álle sectoren, van melk tot varkens, en van kippen tot groenten. Eén belang, één gezicht én..........eindelijk gewicht in de schaal en zeggenschap over de prijsvorming.
    Als LTO niet de "guts" heeft zulk soort ideëen eens serieus te bekijken/onderzoeken/op te starten, dan ligt hier misschien een taak voor de LLTB.
    Gek dat onze "belangenorganisatie" in het verleden wel heeft kunnen zorgen voor een (van oorsprong agrarisch) florerend bank- en verzekeringswezen, accountants- en advieskantoren, voer- mechanisatie- en melkcoöperatie's, maar tot heden niet in staat is gebleken (of niet wil) dat de boeren een fatsoenlijke boterham kunnen verdienen.
    Ze moeten zich een goed achter de oren gaan krabben en of de koe bij de horens pakken, of zichzelf als belangenorganisatie opheffen. Momenteel functioneren landbouwafgevaardigden alleen als rugdekking voor overheidsbesluiten en stagairs voor goed betaalde baantjes bij de overheid of bedrijfsleven. Hoogste tijd voor verandering binnen de georganiseerde landbouw.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    Paul, de meeste boeren zijn toch echt wel blij met het feit dat ze zelfstandig ondernemer zijn. En willen die zelfstandigheid ook houden. Jouw voorstel om boerenbedrijven om te zetten in ondernemingen met aandelen vraagt wel een heel andere instelling. Een andere kijk. Bovendien vraag ik me af welke buitenstaander wil investeren in de agrarische sector met haar lage rendementen. Ik zie meer dat de boer investeert in de super. Daardoor krijgt hij middels de super ook zijn deel. DAt is een investering die rendement oplevert als het goed is. Maar goed misschien zijn er meer lezers die hierover hun mening kwijt willen? Ik ben er eigenlijk wel benieuwd wat de mening in boerenland hierover is.

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Melkveehouder, je spreekt van zeggenschap over prijsvorming. Prijsvorming is een zaak van de markt. Dat moet niemand willen ontkennen.
    Heel belangrijk is echter het maken van een goed assortiment. Prijs is voor consumenten niet zo'n issue als we er hier van maken. Nederland heeft een chronisch gebrek aan keuze in lekkere kwaliteit. Stap over onze Zuidergrens en het is duidelijk dat Nederlanders bij gebrek aan beter maar genoegen nemen met de facto te dure spullen voor wat ze bieden.

    Het belangrijkste wapen van een boerensuper is het feit dat hij wegblijft uit crosssubsidie. Als zo'n winkelformule volume weet te maken kan hij op prijs concurreren omdat hij hogere kwaliteit voor dezelfde prijs kan leveren.
    Boeren die er medeaandeelhouder van zijn profiteren van de winst die de formule maakt, niet van een los van de marktrealiteit uitgeoefende zeggenschap. Zo reeel moet je ook zijn.

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Er is dus enthousiasme. Ik weet dat de banken die ik noemde op de hoogte zijn. Maar toen werd het stil. Wat nu?

    Morgen spreek ik met een grote groep biologische melkveehouders in Aver Heino. Het gaat over de vraag of ze iets fout hebben gedaan.
    Nee, zal ik betogen. Of toch ja, want boeren hebben zich uit elkaar laten spelen.
    Ik kom hier zaterdag terug op de discussie die ik morgen ga hebben met de bio melkboeren. In een nieuwe discussie: hoe kunnen boeren wel geld verdienen en wie zijn hun vrienden?

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Precies Dick, op de hoofdlijnen zijn we het helemaal met elkaar eens. En inderdaad, "er wordt al jaren over gekletst in boeren- en tuindersland, maar niemand die echt doorpakt. Waarom niet? Ik wil het nou wel eens weten."
    En nou net deze vraag moet LTO maar een gaan beantwoorden. Als voorbeeld; als ik momenteel een hypotheek wil afsluiten zit er weinig verschil tussen de bankiers. Maar als de coöperatieve Rabo nog altijd van de boeren was, deelden we nu wel in de winst van 1.3 miljard, en was de hoogte van het rentepercentage van (relatief) ondergeschikt belang. Met deze (erbij) gegeven uitleg mag LTO de vraag eens beantwoorden wat er niet goed is aan het door jou (en anderen) geopperde iniatiatief.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Laten de grote cooperatie's friesland campina, vion en de greenery een kale hal huren in de buurt van Amsterdam en daar dat idee tot uitvoer brengen.

    Of doen onze coöperatie's toch eigenlijk niets liever dan onze producten voor niets weggeven aan de retail?

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Met de agrarische onderneming bedoel ik niet de individuele boerderij maar de boerensuper. Vind partners in de retail en maak er een cooperatieve (beursgenoteerde) onderneming van. Gebaseerd op fair trade. Boeren kunnen zich ook inkopen en zich verzekeren van een eerlijke prijs van hun product. Probleem blijft wel dat er in NL meer geproduceerd wordt dan er afgezet kan worden in eigen supers.

  • no-profile-image

    Muskens

    Wanneer de producenten zich ontworstelen uit de dodelijke omarming van de grootgrutters, valt ook de absolute noodzaak weg om alsmaar efficienter en grootschaliger te produceren.
    Een melkveehouder die levert aan een eigen winkel hoeft niet zonodig een top producerende koe te hebben om uit de kosten te komen. Daardoor kan ook weer meer aandacht aan een sterk ras dan aan een hoog opgefokt melkproducerend runderras gegeven worden. Het staat buiten kijf dat dit de melkveehouder alleen maar ten goede komt. Een sterker ras is minder kosten voor de veearts en toch een goede prijs voor zijn melk. Ik zou zeggen: weg met de grootgrutter en koop weer uit eigen streek in de agrarische winkel

  • no-profile-image

    melkveehouder

    @Jansen, verklaar je nader. Je spuit forse kritiek op dit voorstel, en zet stevig aan met "naïve boeren, kansloos en verwijzing naar de prullenbak". Fel van leer trekken zonder aan te willen geven waarom, is een zwakke reactie op dit artikel van Dick Veerman. Kennelijk raakt het je ergens.
    Je bent toch niet toevallig die ex-LTO er Jansen die nu voor de supers werkt?

Laad alle reacties (25)

Of registreer je om te kunnen reageren.