Home

Achtergrond 111 x bekeken

Consumentenbond helpt met afmelden

Om consumenten een handje te helpen om voor altijd verlost te worden van ongewenste telefoontjes, sms'jes of reclame in de brievenbus organiseert de Consumentenbond deze week de Nationale Afmeldweek.

Via een link op de site van de bond kunnen mensen zich afmelden voor verschillende diensten. Dat maakte de consumentenorganisatie vandaag bekend.

De bond houdt deze actie in het kader van de officiële inwerkingtreding op 1 oktober van het Bel-me-niet-register. Voor tien verschillende categorieën van ongewenste reclame worden consumenten via de website geholpen hoe ze er vanaf kunnen komen.

Volgens de Consumentenbond staan de privégegevens van mensen in zo'n 250 tot wel duizenden databanken. Als tegenactie tegen het Bel-me-niet-register heeft Consumentenlijn Telemarketing de site belmewel.nu in het leven geroepen om consumenten "een goede afweging te laten maken'' voordat ze besluiten voorgoed onbereikbaar te worden voor telemarketeers. Zij lieten Intomart GfK onderzoeken wat mensen vinden van de telefoontjes van verkopers en hoe vaak die nu bellen.

Daaruit bleek dat 4 procent van de telefoontjes die consumenten krijgen, afkomstig is van telefonische aanbieders. "Die telefoontjes worden niet als erg leuk en ook niet als erg nuttig gezien'', aldus de Consumentenlijn, het klachteninstituut van het bellend Nederlands bedrijfsleven. Volgens hun onderzoek heeft een kwart van de mensen zich al afgesloten voor telefonische verkopers en is nog eens een kwart voornemens dat te doen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.