Home

Achtergrond 170 x bekeken

Cadbury slaat miljardenbod Kraft Foods af

De Britse chocoladeproducent Cadbury heeft een miljardenbod van het Amerikaanse levensmiddelenconcern Kraft Foods van tafel geveegd.

Analisten verwachten dat Kraft met een beter bod zal komen, maar houden ook rekening met een tegenbod van concurrent Nestlé. Kraft, eigenaar van onder meer chocolademerk Milka en Philadelphia-smeerkaas, heeft een bod gedaan van 16,7 miljard dollar (11,6 miljard euro) op Cadbury. De Britten lieten maandag weten dit bod te laag te vinden en een zelfstandige koers te willen varen.

Ondanks de weerstand van Cadbury laat Kraft het bod op tafel liggen. ,,We hopen met het bestuur van Cadbury op constructieve wijze te onderhandelen met als doel tot een aanbevolen transactie te komen'', aldus Kraft-bestuursvoorzitter Irene Rosenfeld. Het bod van Kraft (omgerekend 10,2 miljard pond sterling) bestaat uit contanten en eigen aandelen. Per aandeel Cadbury biedt het concern 300 pence in contanten en 0,2589 nieuw aandeel Kraft. Dat komt neer op een premie van 31 procent op de slotkoers van Cadbury afgelopen vrijdag.

De combinatie Kraft en Cadbury heeft een omzet van ongeveer 50 miljard dollar. "Een wereldwijde powerhouse in snacks, snoepgoed en snelle maaltijden met een buitengewone portfolio van leidende merken in de wereld'', aldus Kraft. De kostenvoordelen van een samenvoeging schat Kraft in op 625 miljoen dollar voor belastingen per jaar.

Kraft is na het Zwitserse Nestlé het grootste levensmiddelenbedrijf ter wereld en is ook bekend van Lu, Toblerone en Côte d'Or. Cadbury maakt onder meer Dairy Milk-chocolade en Stimorol-kauwgum. Het in Northfield, Illinois, gevestigde Kraft is sinds maart 2007 een zelfstandig bedrijf na de loskoppeling van het Amerikaanse concern Altria Group. Kraft nam in 2007 de koekjesdivisie (met merken als Lu, Cracotte en Tuc) over van het Franse Danone voor 5,3 miljard euro.

Snoep

Cadbury bracht in mei vorig jaar de Amerikaanse frisdrankendivisie (met merken als 7UP en Dr Pepper) naar de beurs om zich volledig te kunnen toeleggen op de snoepactiviteiten. In 2005 verkocht het concern de Europese frisdrankentak (met merken als Orangina, Schweppes en Oasis) aan een groep durfkapitalisten.

Op de beurs in Londen steeg het aandeel Cadbury maandagochtend met bijna 40 procent in waarde. Beleggers denken dat Kraft het bod gaat verhogen of een groter gedeelte in contanten wil bieden. Ook wordt rekening gehouden met een concurrend bod van een consortium geleid door Nestlé.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.