Home

Achtergrond 97 x bekeken

Achterstand AGF-sector standaardisering productinformatie

Veel Nederlandse partijen in de groente- en fruitafzet moeten de slag nog maken naar het gebruik van internationale standaarden voor product.

Deze standaarden voor het identificeren of traceren van het product, zoals GS1, zijn al breed ingevoerd in de levensmiddelenhandel, maar de AGF-keten is afwachtend zegt Silvan Lucke, adviseur van GS1 en verbonden aan de FrugICom, de stichting Platform AGF Keteninformatie. Coordinator Harrij Schmeitz denkt dat Nederlandse codes internationaal geen erkenning hebben. "We noemen nog steeds KCB-nummers. Dat kennen ze niet in bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland."

Schmeitz denkt dat een verandering op komst is door de houding van supermarkten. Supermarkten als Aldi, Lidl en Tesco vragen al specifieke productcoderingen en ook het voedselveiligheidskeurmerk Global Gap neemt eisen op voor productcoderingen. Straks moeten de Nederlandse achterblijvers dus ook investeren in een nieuw systeem, waar overigens wel besparingen mee te behalen zijn. Pallets, voorzien met deze informatie, zijn makkelijker terug te vinden, en er is elektronische gegevensuitwisseling mogelijk.

De leden afzetorganisaties van Dutch Produce Association (DPA) zijn in 2008 begonnen met het voorzien van pallets met standaard labels. Een aantal van de grote leden heeft er ook in geïnvesteerd, maar zijn niet allemaal volledig overgestapt op het model. Ze kunnen het op aanvraag leveren, maar houden nog vast aan het oude bestaande systeem, zegt een woordvoerder. FrugICom riep tijdens de conferentie Slimme AGF-keten bedrijven op in te stappen op het systeem en zo te profiteren van de voordelen. Eerst wacht ze dan een stevige investering. En daar wringt het mogelijk. "Het gaat economisch slecht in de keten. Het is afwachten of ze die investering niet opschuiven", zegt Lucke.

Of registreer je om te kunnen reageren.