Home

Achtergrond 88 x bekeken

AH verlaagt groenteprijzen blijvend

Albert Heijn (AH) heeft tien groenteproducten blijvend in prijs verlaagd.

Daarmee reageert de marktleider in Nederland op de scherpere prijzen voor groente en fruit bij Nederlandse concurrenten. Een woordvoerder: "We kijken altijd naar onze concurrenten en willen een middenpositie innemen. We volgen de markt."

De verlaging is geen directe reactie op de stap van Jumbo om een laagste prijsgarantie af te geven, zegt ze. De prijsverlaging staat los van de promotie met de halve prijs voor een zak groente. Deze actie loopt twee weken. De prijs voor de tien producten, waaronder prei, ijsbergsla, broccoli, bloemkool, komkommer en tomaat, blijft bij de blijvende aanscherping wel mee bewegen met de markt. "Het zijn geen vaste lage prijzen, vaak zijn het dagprijzen. Het is wel een extra aanscherping van de prijs."

De keten stelde al eerder voor een aantal van deze producten dat ze blijvend scherp geprijsd waren, maar nu is daar een extra verscherping overheen gekomen. De woordvoerder kon niet zeggen of dit betekent dat de keten met lagere marges genoegen neemt of dat de prijsverlagingen overeenkomen met de lagere prijzen die aan de eigen telers wordt betaald. De keten koopt nauwelijks in op de dagmarkt.

Overigens zijn de vermelde prijzen, zoals 59 cent voor een komkommer, dit seizoen al eerder gehanteerd. Deze schommelen mee met de ontwikkelingen op de markt, stelt de woordvoerder als verklaring.

Of registreer je om te kunnen reageren.