Home

Achtergrond 55 x bekeken

Verzekeraars maken fouten bij informeren klanten

Zorgverzekeraars geven steeds vaker onjuiste informatie als mensen vragen stellen over losse aanvullende verzekeringen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit in opdracht van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).

Uit het onderzoek blijkt dat vijftien zorgverzekeraars tegen hun klant zeiden dat als ze hun basisverzekering opzeggen, ook de aanvullende verzekering wordt beëindigd. Dat is verboden. Een jaar eerder maakten nog zes zorgverzekeraars deze fout. Overigens is het volgens de onderzoekers niet duidelijk of er opzet in het spel is.

Verzekeraars mogen wel een toeslag op de premie van de aanvullende verzekering in rekening brengen als de basisverzekering wordt opgezegd. Vijf verzekeraars vragen een dergelijke toeslag, maar in vier van de vijf gevallen wist een medewerker van de klantenservice niet te vertellen hoe die was. Uit het vorige onderzoek bleek dat dat de opzegtermijn voor een aanvullende verzekering een probleem was. Inmiddels heeft nog maar een zorgverzekeraar een opzegtermijn van meer dan een maand, tegen negen in het vorige onderzoek.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.