Home

Achtergrond 277 x bekeken

Trekkerverkoop daalt eerste 6 maanden 30 procent

De eerste 6 maanden van 2009 is het aantal bij de klant afgeleverde landbouw- en smalspoortrekkers met 30 procent gedaald tot 1.818.

Dat blijkt uit cijfers van de Federatie Agrotechniek. Met name veehouders kopen minder. De Federatie dacht begin 2009 dat de terugval beperkt zou blijven tot 20 procent. De mindere verkoop hangt samen met de malaise in de melkveehouderij, denkt Wilco Jilissen, marketing manager van John Deere-importeur Louis Nagel. Hij ziet dat de vraag naar eenvoudig uitgeruste trekkers meer lijdt onder de crisis dan de premium modellen.

"Vanuit de akkerbouw blijft de vraag standhouden en deze boeren willen een complete trekker. Men is bovendien meer gewend aan prijsfluctuaties en reageert daardoor minder heftig dan melkveehouders. We denken daarom niet dat goedkope merken erg veel beter verkopen."

Directeur Wim Hengeveld van Mechatrac, dat Massey Ferguson importeert, spreekt van een "aanzienlijke teruggang". "Het noopt ons tot het aanhouden van minder voorraad. Dat is even pijn lijden want een stilstaande machine kost geld. Ik denk dat de meeste bedrijven de voorraden nu wel op orde hebben."

De marktaandelen worden vanwege mededingingsautoriteiten met een jaar vertraging bekendgemaakt. Het eerste halfjaar van 2008 zag John Deere haar marktaandeel teruglopen van 28 tot 22 procent. Dat komt deels door de introductie van een nieuwe serie in 2007.

Daarmee is het Amerikaanse merk overigens nog altijd groter dan New Holland, dat een 3 procent hoger marktaandeel realiseerde van 20 procent, en Fendt, dat een stabiele 15 procent van de markt in handen heeft.

Of registreer je om te kunnen reageren.