Home

Achtergrond 98 x bekeken 2 reacties

Trekkergetouwtrek

Terwijl Nederland zich bezighoudt met de vraag of een 13-jarig meisje rond de wereld mag zeilen, buigen de land- en tuinbouw zich over (jonge) trekkerbestuurders: vanaf welke leeftijd mag je een trekker, al dan niet met aanhanger, besturen en is daarvoor een rijbewijs nodig of niet?

Joop Atsma (CDA), geharnast tegenstander van de kentekenplicht, wil het trekkerrijbewijs nu koppelen aan het gewone autorijbewijs: je mag pas met een trekker de openbare weg op als je het autorijbewijs hebt gehaald. Atsma meent zo de extra kosten van het invoeren van een verplicht kenteken te kunnen omzeilen.

Met die kosten, becijferd op een paar honderd euro per bedrijf, heeft Atsma een punt. Ook verkeersminister Camiel Eurlings zei eerder de agrarische sector niet te willen opzadelen met extra lasten als dat de verkeersveiligheid niet ten goede komt. Het heeft echter ook iets wrangs om de kosten van de invoering van rijbewijs en kenteken af te zetten tegen vermindering van het aantal ongelukken, al dan niet met noodlottige afloop. Nederland voert een bromfietsrijbewijs in, maar talmt bij zware landbouwvoertuigen. En dat terwijl er een akkoord ligt tussen Veilig Verkeer Nederland, LTO en Cumela! Het CDA wekt de indruk de zaak nodeloos te traineren.

Agrarisch Dagblad

Laatste reacties

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Als ik de door AgD geplaatste foto van deze mega trekker zie, vraag ik me toch echt af welk doel dit dient. Als het is voor de stemmingmakerij is dit goed gekozen. Of we hier blij mee moeten zijn is een andere vraag.

  • no-profile-image

    .

    Een beetje loonwerker heeft al kentekenplaten, en een melkvee of akkerbouwer heeft maar enkele trekkers. Ik snap het probleem niet. We willen kosten besparen!!? Als melkveehouders een trekker kunnen koppen van 50000 euro kunnen ze dan niet een kenteken betalen? Is het dan ook niet beter om toch maar de loonwerker te vragen? Dat het rijbewijs voor trekkers beter moet worden lijkt mij logisch. Maar om de leeftijd voor trekker rijden hoger te maken dan in de buurlanden lijkt mij weer het beste jongetje uit de klas spelen. Maak het examen moeilijker. Straf slecht beleid harder. En leer de politie wat wel kan en wat niet. Zij hebben de orde te handhaven en die hebben geen klote verstand van de landbouw. Eventueel kun je de maximum snelheid aanpassen aan de leeftijd. Maar dat is dan ook het uiterste. Het is onzin om een boerenzoon van 16 van de trekker te houden en iemand van 40 uit de stad die nog nooit een trekker gezien heeft wel te laten rijden.

Of registreer je om te kunnen reageren.