Home

Achtergrond 119 x bekeken 2 reacties

Supers krikken met prijsdaling verkoop glasgroente op

Supermarkten hebben in het tweede kwartaal de prijs voor glasgroente verlaagd en daarmee de verkopen opgeschroefd.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Voor paprika en komkommer blijken de prijsverlagingen in de supermarkten het duidelijkst uit de cijfers. Voor paprika lagen de consumentenprijzen 18 procent onder het niveau van het tweede kwartaal van 2008. Daardoor stegen de verkochte volumes 15 procent, zo blijkt uit de cijfers. De verkoop van komkomkommers op de binnenlandse markt steeg vijf procent na een prijsaanpassing van 12 procent.

De supermarkten hebben de prijzen aarzelend aangepast, zegt een analist van één van de Nederlandse afzetorganisaties. Bij paprika was dat zichtbaar, zo ligt het niveau bij Albert Heijn nu op € 3,50 per kilo, terwijl de keten vorig jaar een prijs van vijf euro hanteerde.

Ook bij tomaten is dat beeld zichtbaar. In het tweede kwartaal lag de consumentenprijs nog wel op een gelijk niveau als in 2008, maar dat lijkt vooral het gevolg van de krapte dit voorjaar bij de productie in Zuid-Europa. "In de tweede helft van het tweede kwartaal zijn de prijzen ook naar beneden aangepast", weet de analist. Ondanks het gelijke prijsniveau zijn de verkopen in volume voor tomaat wel met 5 procent gestegen.

Dalende omzet

Door de huidige prijsdalingen zal de supermarktomzet in Nederland voor glasgroente in het derde kwartaal wel eens kunnen dalen naar 70 miljoen euro, is de verwachting. In het tweede kwartaal zetten de supermarkten nog voor circa 80 miljoen euro aan glasgroente af.
De binnenlandse markt is ondanks de verkoopstijging relatief onbelangrijk voor de afzet van glasgroente. Globaal wordt circa 10 procent afgezet op de binnenlandse markt, terwijl de export circa 90 procent van de afzet beslaat. Ook de export steeg in het tweede kwartaal, blijkt uit cijfers van het PT.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    kani Baal

    Kijk dat is nou eindelijk weer eens een goed bericht. De afzet verhoogt en een tevreden consument.Als we zo doorgaan met meer en meer komt het uiteindelijk allemaal goed.

  • no-profile-image

    boerke

    Als supermarkten hun prijzen niet in lijn brengen in relatie tot hun inkoopprijzen dan kan er ook geen marktwerking zijn. Dan wordt er niet meer geconsumeerd omdat iets goedkoper is. Het wordt tijd dat de voedselproducenten daarop gaan letten net zoals fabrikanten van andere consumentengoederen dat al lang doen. Wie onder de minimumverkoopprijzen meent te moeten verkopen krijgt geen goederen geleverd. AH weet heeft dit al een aantal malen mogen ervaren van A-merken!

Of registreer je om te kunnen reageren.