Home

Achtergrond 79 x bekeken

Spagaat op groentemarkt

Hoe ga je als grote groenteleverancier om met de verschillende afzetmarkten?

Een vaste afnemer, zoals een luxe servicesupermarkt, vraagt wekelijks constante volumes terwijl je per week moet vechten om in de schappen bij prijsvechters te liggen. Dat leidt tot verschillende logistieke modellen, maar ook prijzen. Hoe verklaar je de korting die je een prijsvechter geeft op de bulkmarkt, terwijl vaste klanten hogere prijzen betalen?

Met die spagaat kampt een partij als The Greenery. De jongste stap van de afzetorganisatie om een divisie in te richten voor de handel met prijsvechters, moet zo worden uitgelegd. De handel met de verschillende afzetkanalen wordt zo uit elkaar getrokken en daarmee voorkomt de afzetorganisatie ook dat de inkoopvoorwaarden over dezelfde bureaus van de afdeling gaat. Klanten willen garanties over discretie.

De plannen van The Greenery moeten niet uitgelegd worden als een nieuwe focus op het groeiende afzetkanaal van prijsvechters. De afzetorganisatie zegt steeds te willen opschuiven naar de vaste afnemers, maar kan prijsvechters niet missen. Hoe kom je anders van bulk af?

De afzetorganisatie kan met de plannen beter inspelen op verschillende deelmarkten, maar haalt de gevoeligheid over prijsverschillen er niet mee uit de markt.

Agrarisch Dagblad

Of registreer je om te kunnen reageren.