Home

Achtergrond 93 x bekeken 5 reacties

Recordaantal varkenshouders neemt ander voerbedrijf

Van alle varkenshouders is 12,8 procent in de afgelopen twaalf maanden veranderd van voerleverancier.

Dat is het hoogste cijfer sinds jaren. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Agridirect. Vorig jaar was het percentage switchers 8,7 procent. De afgelopen jaren lag het dit percentage meestal rond dat laatste niveau. Alleen in 2006 was het hoger en kwam het uit op 9,8 procent.

Agridirect voert sinds 2002 jaarlijks een onderzoek uit naar de relatie tussen varkenshouders en hun voerleverancier. Dit jaar heeft het 2.850 varkenshouders geënquêteerd. Volgens het bureau uit het Limburgse Roggel zijn de hoge prijzen van voer in de periode 2007-2008 de oorzaak van het hoge percentage varkenshouders dat is veranderd van leverancier. De hoge voerprijzen in combinatie met de lage varkensprijzen dwingt de varkenshouders tot kostenbesparingen. De keus voor een andere mengvoerleverancier is dan zo gemaakt.

Grote bedrijven

Uit het onderzoek blijkt dat bijna tweederde van de bedrijven die in 2008 waren veranderd van leverancier nu weer is overgestapt. Grote bedrijven ruilen makkelijker dan kleine hun leverancier in. Van de bedrijven met meer dan 500 zeugen is 20 procent van leverancier veranderd.

Ook vleesvarkenshouders met meer dan 200 dieren stappen gemakkelijk over naar een andere leverancier. Van deze groep bedrijven veranderde 18 procent van voerbedrijf.

Tevredenheid

Agridirect onderzocht ook de tevredenheid van de varkenshouders over hun voerleverancier. Ongeveer 1,5 procent van de ondervraagde varkenshouders is deels tot zeer ontevreden over zijn leverancier. Het percentage ontevreden klanten verschilt per voerleverancier en varieert van 0,5 tot 7,4 procent.

De klanttevredenheid van varkenshouders die voer betrekken van Forfarmers is het hoogst en ligt op 99,5 procent. Ook de leverancierstrouw is bij Forfarmers met 93,7 procent het hoogst. Een klant is volgens Agridirect trouw als hij op dit moment klant is bij de zelfde voerleverancier als vorig jaar.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    advies systemen

    Goede analyses van Knor. Het ergste is dat er ook nog eens miljoenen aan het "opgeblazen marketing gelul" besteedt wordt. Het overschot aan adviseurs moet vertrekken. Door hierin te vernieuwen kunnen we met de helft toe.

  • no-profile-image

    u vraagt

    Beste Knor en op de schop,
    voer zou misschien scherper kunnen zonder voorlichter, zijn jullie bereid om ruim 100,- per uur voor advies te betalen?
    Weinig innovatie in voer.....? achter de schermen gebeurd veel aan R&D dat heeft misschien ongeziens u al veel extra's gebracht.
    Het lijkt mij eerder dat jullie een ander z'n inkomen niet gunnen.
    Laten wij het jullie dan gunnen om geen vlees meer te eten.

  • no-profile-image

    Boer die niet niet van For Farmers wil voeren

    Ik zou wel willen weten hoeveel geld For Farmers hiervoor heeft betaald.
    Bij For farmers kan de voerprijs dus in ieder geval naar beneden.

  • no-profile-image

    150 mensen

    Alleen al in de voersector zijn zo'n 150 vertegenwoordigers binnen de varkenshouderij zoet met stuivertje wisselen. De laatste 10 jaar verandert er verder niets, de 5 grootste leveranciers houden 50% en ca. 80 kleine de overige 50%. Ondertussen betaalt de varkenshouderij 150 x € 100.000 = 15 miljoen euro per jaar aan deze flauwekul.

  • no-profile-image

    knor

    In principe kan al het mengvoer veel scherper verkocht worden aan de boer.
    1. alle voerfabrieken zijn inmiddels afgeschreven ( ouder dan 20 jaar)
    2. er is totaal geen innovatie in mengvoer, uitgezonderd wat opgeblazen marketing gelul.
    3. er zijn inmiddels onafhankelijke klimaatspeciallisten, gezondheidsdeskundige enz. zodat een ouderwetse voervoorlichter ook weinig toevoegd ( weet van alles een beetje).

    Boeren met een afname van 2000 ton voer per jaar moeten veel scherper onderhandelen , en niet blij zijn met een dubbeltje extra kwantumkorting

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.