Home

Achtergrond 87 x bekeken

Oost-Europese drinkers vergroten winst Carlsberg

Bierdrinkers in Oost-Europa en Azië hebben de winst van de Deense brouwer Carlsberg in het tweede kwartaal gestuwd.

De winst voor belastingen en afschrijvingen steeg tot 3,66 miljard Deense kroon (490 miljoen euro), 16 procent meer dan een jaar eerder, zo maakte het bedrijf woensdag bekend.

De resultaten van de op drie na grootste bierbrouwer ter wereld waren beter dan verwacht. Het bedrijf wist zijn marktaandeel op bijna alle markten in Azië en Oost-Europa uit te bouwen. Ondanks een daling van de bierconsumptie ging vooral in Rusland het marktaandeel sterk omhoog. Russen dronken in de eerste helft van dit jaar 9 procent minder bier dan vorig jaar, maar bleven het grote merk Baltika, sinds vorig jaar eigendom van Carlsberg, trouw.

Carlsberg verlaagde de omzetverwachting voor dit jaar licht van 63 miljard tot 61 miljard kroon (8,2 miljard euro). De winstverwachting werd niet bijgesteld. Het bedrijf denkt dit jaar een nettowinst van minstens 9 miljard kroon (1,2 miljard euro) over te houden.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.