Home

Achtergrond 97 x bekeken

Ministerie controleert sms-aanbieders

Het ministerie van Economische Zaken controleert of aanbieders van sms-diensten zich aan de regels houden.

"We zijn nu extra goed aan het controleren of ze zich bijvoorbeeld wel aan de afgesproken gedragscode houden. Gebruikers van sms-diensten en in het bijzonder kinderen mogen niet de dupe zijn van 'ogenschijnlijk' gratis sms'jes'', zei staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken woensdag.

Hij reageerde op aanhoudende berichten dat de huidige afspraken niet lijken te werken en kinderen nog altijd de dupe zijn van malafide sms-aanbieders. In overleg met de Consumentenautoriteit en telecomtoezichthouder OPTA houdt Heemskerk de sms-gedragscode tegen het licht om te zien of die afdoende bescherming biedt voor onder meer kinderen en ouders. Eind september moet dit duidelijk zijn, aldus het ministerie. Over de uitkomsten van de evaluatie treedt Heemskerk zo snel mogelijk met de telefoonbedrijven en sms-aanbieders in gesprek. Zo nodig zal hij snel aanvullende maatregelen treffen, zei een woordvoerder.

Dinsdag pleitte de Consumentenbond nog voor een onderzoek naar de werkwijze van telecomaanbieders en aanbieders van sms-diensten. De bond krijgt geregeld klachten over sms-diensten, waarvoor telecomaanbieders bij hun klanten soms grote bedragen afschrijven. Ondanks de gedragscode van telecomaanbieders constateert de Consumentenbond dat er nog veel klachten zijn.

Klanten kunnen ongevraagd sms-berichten toegestuurd krijgen of zelf ingaan op een misleidend of onduidelijk aanbod, aldus de bond. Bovendien worden klachten lang niet altijd goed afgehandeld. Bij een sms-dienst betaalt de klant voor een ontvangen sms-bericht, in plaats van voor een verzonden sms.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.