Home

Achtergrond 109 x bekeken

Meer winst bij minder omzet Chiquita

De winst van Chiquita is het tweede kwartaal bijna 50 procent toegenomen tot 68 miljoen euro (89 miljoen dollar), veel meer dan analisten hadden verwacht.

De omzet daalde 4 procent tot 664 miljoen euro (955 miljoen dollar). “Onze prestaties in het tweede kwartaal zijn de beste in het laatste decennium”, aldus bestuursvoorzitter Fernando Aguirre. Chiquita zet onder hem in op een strakke beprijzing en nog strakkere focus op het in de hand houden van kosten. De volumes daalden wel.

De verkoop van bananen daalde slechts 1 procent door een aanhoudende vraag vanuit Azië en Japan in het bijzonder. Bovendien werden recordprijzen gerealiseerd in Europa. De omzet aan bananen kwam uit op 387 miljoen euro. De verkoop van salades daalde daarentegen met 13 procent tot 212 miljoen euro.

Voor de komende maanden verwacht Chiquita dat de resultaten iets verslechteren, vooral omdat bananen in deze periode voor minder goede prijzen van de hand gaan.

Of registreer je om te kunnen reageren.