Home

Achtergrond 72 x bekeken 1 reactie

Grote groei probioticamarkt maakt plaats voor forse daling

Consumenten kopen na jaren van ontstuimige groei sinds 2008 fors minder probioticadrankjes.

Dat meldt marktonderzoeksbureau AC Nielsen. De oorzaak ligt in publiciteit omtrent een mislukt experiment door het Universitair Medisch Centrum (UMC) in Utrecht. In januari 2008 bleek dat 24 patiënten overleden nadat onderzoekers van het UMC probiotica toedienden. Het betrof ernstig zieke patiënten met een alvleesklierontsteking. Het onderzoek, zo bleek snel, zegt niets over gebruik van probiotica door redelijk gezonde mensen.

De verkoop ligt niettemin anderhalf jaar na het experiment met probiotica nog 11 procent lager. Net na de “crisis” lag de omzet meer dan 20 procent lager. Volgens onderzoeker Hans Feenstra is de daling het gevolg omdat de verkoop van de nieuwe bacteriedrankjes bij uitstek afhangt van vertrouwen.

Tijdelijke dip

Directeur Piet Dekkers van Yakult Benelux stelt dat de verkoop van Yakult enkele procenten meer gedaald is dan het marktgemiddelde. Danone wint met haar Actimel en Activia dus terrein, maar Dekkers gelooft dat de productafzet slechts wordt getroffen door een tijdelijke dip."Wereldwijd kopen circa 28 miljoen mensen ons product dagelijks, en buiten Nederland en een stukje Vlaanderen is weinig waarde gehecht aan het UMC-bericht."Tussen 2003 en 2008 groeide de afzet in Europa van het Japanse merk echter 30 procent.

Merkendeskundige Paul Moers laat persbureau GPD weten dat probioticafabrikanten te weinig doen om gezondheidsclaims te bewijzen. Dekkers: "we benaderen de markt open en eerlijk en richten ons meer op voorlichting dan marketing."

Eén reactie

  • no-profile-image

    Bert

    O vandaar dat ik hier in eens zoveel reclame zie op tv van buik danseres die anti buik ziek-schijterij yoghurt drinkt op tv hier in Kazachstan. Moten van schijterij rommel af
    Bert

Of registreer je om te kunnen reageren.