Home

Achtergrond 144 x bekeken

Greenerytelers krijgen ruimere verkoopvrijheid

Leden van The Greenery krijgen vanaf 2010 via telersverenigingen vrijheid een eigen verkoopbeleid te voeren, los van het handelshuis.

Dat blijkt uit plannen voor een nieuw model voor coöperatie en handelshuis. Het model moet de weg vrijmaken voor bundeling. De telersverenigingen die dat nastreven kunnen onder de coöperatie hiervoor de commerciële vrijheid krijgen, stelt topman Philip Smits. De telersverenigingen hoeven niet langer verplicht te leveren aan het handelshuis, maar voor het handelshuis geldt dan ook geen afnameplicht meer.

The Greenery wil in 2010 starten met het model waarin telers of verenigingen voor drie relaties kunnen kiezen. Naast een veilingrelatie en een exclusieve relatie met handelshuis The Greenery staat het telersverenigingen vrij zelf een verkoper in dienst te nemen, zoals Prominent eerder al aankondigde.

Volgens coöperatievoorzitter Theo Ammerlaan was telersvereniging Prominent al langer op de hoogte van de plannen toen zij zelf een verkoper in dienst namen. De plannen van The Greenery zijn al sinds 2008 in voorbereiding. De stap van de telersvereniging kan volgens Ammerlaan worden gezien als poging zaken te versnellen. The Greenery zegt niet onder druk te zijn gezet door telersverenigingen. "Het is meer gezamenlijk een oplossing zoeken naar vragen die nu leven", zegt Ammerlaan. Prominent zou de plannen toejuichen, aldus de voorzitter.

Lidmaatschap

De telersverenigingen die mogelijk zelf een verkoopbeleid opstarten, houden een volledig lidmaatschap van de coöperatie, maar mogen niet zelf grootwinkelbedrijven beleveren, op straffe van ontheffing van het lidmaatschap. Zij mogen leveren aan handelspartijen. Het handelshuis The Greenery met haar preferred supplier telers gaat zich versterkt richten op het grootwinkelkanaal, waar nog altijd groei in zit, zegt topman Philip Smits.

Volgens de topman mikt The Greenery op een aandeel van 55 procent van telers dat zich exclusief aan het handelhuis bindt. Dat is het aandeel van de afzet dat naar supermarkten gaat. "Dat aandeel zal groeien in de toekomst". Het handelshuis gaat onder de nieuwe structuur een zelfstandig commercieel beleid voeren, zonder directe inbreng van productmarkt adviescommissies (PMAC’s). Het handelshuis moet via de netto uitbetaalprijs aantrekkelijk blijven om directe relaties met telers te behouden, denkt Ammerlaan.

Volgens Smits past het model bij de wens van telers meer keuzes te houden binnen de afzet. Een modernisering van de coöperatie, stelt hij. Het model doet volgens Smits denken aan Vion.

Of registreer je om te kunnen reageren.