Home

Achtergrond 71 x bekeken

Festivals moeten werken aan groener imago

Festivals zouden hun imago sterk kunnen oppoetsen als er meer wordt geïnvesteerd in maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Tot die conclusie komt onderzoekster Joos Buizer van de Universiteit Utrecht in een onderzoek naar maatschappelijk verantwoord ondernemen voor de festivalsector. "Bezoekers, overheid en festivals zelf leveren steeds vaker kritiek op hoe festivals doorslaan in het streven naar kwalitatief goed vermaak, zonder rekening te houden met de omgeving en het milieu'', constateert Buizer. Op maatschappelijk terrein wordt wel een bijdrage geleverd aan cultuur en vermaak, maar als het om 'groen' gaat is er volgens de onderzoeker nog een wereld te winnen.

Tijdens de evenementen ontstaat in relatief korte tijd een grote afvalberg, is het stroomverbruik hoog en de logistiek intensief milieubelastend. Volgens Buizer kampt de festivalsector met de vraag hoe beter om te gaan met het milieu. Daarvoor is de sector op zoek naar kennis en praktische tips op het gebied van mvo. "Naast de behaalde resultaten om het milieu te sparen, kunnen door mvo moeilijk te imiteren concurrentievoordelen worden opgebouwd, zoals een positief imago en duurzame relaties met samenwerkende partijen. Door meer aandacht voor mvo kan een festival extra publiciteit genereren en mogelijk meer sponsoren aantrekken.'' Zij constateert ook dat mvo leidt tot grotere efficiëntie, innovatie en beter investeren voor de langere termijn.

Lowlands

Een van de festivals die al redelijk ecologisch bezig zijn is Lowlands. De voornaamste reden is volgens Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg ideologisch van aard. Alle door Buizer geïnterviewde festivalorganisatoren geven dat als belangrijkste argument aan. Een aantal festivals verwacht dat de overheid in de toekomst meer eisen stelt aan het afgeven van een vergunning.

"Het is daarom beter innovatief te zijn dan straks de regels te moeten volgen. Naast Lowlands, die onder meer twee van de zeven campings 'groen' heeft verklaard en gebruikmaakt van een waterstofaggregaat voor schone energie, zijn ook al enkele andere festivals de groene weg ingeslagen. Tijdens Oerol stonden bijvoorbeeld windmolens op het festivalterrein waar je met windenergie je mobiele telefoon kon opladen. De Parade gebruikt weer hard-plastic wijnflessen die bij de productie en het vervoer ervan minder CO2 produceren.''

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.