Home

Achtergrond 83 x bekeken

Europees onderzoek naar huismerken versus A-merken

De Europese Commissie gaat onderzoeken of supermarkten met hun huismerken de concurrentiekracht van A-merken op ongeoorloofde wijze benadelen.

Dat meldt het Financieele Dagblad op grond van bronnen dichtbij de Commissie.

De Europese brancheorganisatie van levensmiddelenfabrikanten stapten naar de Europese commissie om wat zij zien als oneerlijke concurrentie. Supermarkten zouden de beste schapruimte voor eigen producten vrijmaken, en bovendien producten schaamteloos kopiëren.

Supermarkten zouden toezien terwijl fabrikanten van A-merken dure ontwikkelingskosten maken, om de producten na te maken en vervolgens goedkoper op de markt te brengen. Daar is moeilijk iets tegen te beginnen omdat bij de introductie van nieuwe producten altijd maanden van tevoren dient te worden onderhandeld over schapruimte.

In Nederland hebben huismerken een marktaandeel van circa 25 procent, nog altijd minder dan in veel andere Europese landen. Marktleider Albert Heijn zou 60 procent van haar omzet halen uit huismerken.

Of registreer je om te kunnen reageren.