Home

Achtergrond 63 x bekeken

Consumentenvertrouwen neemt sterk toe

Nederlandse consumenten waren in augustus aanzienlijk minder somber gestemd over de economie dan in voorgaande maanden.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag heeft bekendgemaakt.

Het consumentenvertrouwen steeg in augustus naar een stand van min 17, tegen min 24 in juli. Pessimisten hebben daarmee nog altijd de overhand, maar hun dominantie over de optimisten neemt af.

De consumenten waren vooral minder somber over de ontwikkeling van de economie in de komende twaalf maanden. Het aantal mensen dat de toekomstige ontwikkeling van de economie zonnig inziet is nu nagenoeg even groot als de groep met een pessimistische blik. In maart dit jaar stond deze indicator nog op min 59. De minder sombere kijk op de economische toekomst valt samen met herstel van de aandelenkoersen, constateert het CBS.

Over de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen, zoals een wasmachine of meubelen, dacht de consument in augustus een stuk minder negatief dan in juli. Het oordeel over de eigen financiële situatie, zowel in de afgelopen als in de komende twaalf maanden, verbeterde licht.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.