Home

Achtergrond 81 x bekeken

CSM profiteert van kostenbesparingen

De leverancier van bakkerij-ingrediënten en producent van melkzuur, CSM, heeft een lastig halfjaar achter de rug.

Met name de eerste drie maanden van 2009 waren moeilijk. Het concern wist in het tweede kwartaal echter al te profiteren van lagere grondstofprijzen en kostenbesparingen. Dat bleek vandaag uit de publicatie van de halfjaarcijfers. De omzet in het eerste halfjaar kwam uit op 1,283 miljard euro tegen 1,247 miljard euro vorig jaar. Analisten rekenden op een omzet van 1,289 miljard euro. Een sterker geworden dollar is debet aan de stijging van de omzet. De verkopen liepen namelijk terug met 2,9 procent.

Het bedrijfsresultaat (ebita) bedroeg 60,7 miljoen euro, 8,1 miljoen euro minder dan een jaar eerder. Marktvorsers dachten dat het bedrijfsresultaat in doorsnee zou uitkomen op 52 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat voor het tweede kwartaal (40,6 miljoen euro) ligt hoger dan de uitgesproken verwachting van CSM. Het bedrijf verwachtte dat het bedrijfsresultaat dichterbij dat van vorig jaar zou uitkomen.

Onder de streep hield CSM 36,6 miljoen euro over tegen 65 miljoen euro in de eerste helft van 2008 en een verwachting van 24 miljoen.
De topman van CSM, Gerard Hoetmer, zei in de persverklaring geen herstel van de economie in de tweede helft van dit jaar te verwachten. CSM verwacht dat het bedrijfsresultaat (ebita) in het derde kwartaal verbetering laat zien ten opzichte van het bedrijfsresultaat in het derde kwartaal in 2008.

CSM wist door besparingen het werkkapitaal met 10,2 miljoen euro terug te brengen ten opzichte van het einde van 2008. In totaal wil CSM dit jaar 25 miljoen euro besparen. De nettoschuld werd met 28 miljoen euro teruggebracht tot 500 miljoen euro. De ratio tussen het bedrijfsresultaat en de nettoschuld kwam uit op 2,7. Volgens de afspraken met de banken mag deze ratio niet boven de 3,5 uitkomen.

De bakkerij-ingrediëntendivisies in Europa en de Verenigde Staten hebben last van de recessie waardoor consumenten minder geld uitgeven in de zogeheten out-of-home-markt. Consumenten spenderen minder in tankstations en kiosken. De verkopen liepen met 3 procent terug in de eerste zes maanden.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.