Home

Achtergrond 658 x bekeken 31 reacties

CDA: trekkerrijbewijs koppelen aan autorijbewijs

Het trekkerrijbewijs moet worden gekoppeld aan het gewone autorijbewijs.

Dat betekent dat trekkerbestuurders pas als ze 18 jaar zijn de openbare weg opkunnen. Dat voorstel heeft CDA-Kamerlid Joop Atsma vanochtend gedaan in het EO-radioprogramma Dit is de dag. Op welke termijn zo’n rijbewijs moet worden ingevoerd zei Atsma niet. Hij zei ervan uit te gaan dat een trekkerrijbewijs er hoe dan ook komt. "De vraag is alleen: hoe?"

De Kamer debatteert volgende week woensdag over het trekkerijbewijs met minister Camiel Eurlings (verkeer). Die wil eerst nog onderzoek doen, en pas in 2010 een besluit nemen over het trekkerrijbewijs. Ernst Cramer (ChristenUnie) vindt dat veel te laat. Om de verkeersveiligheid te vergroten moet de minister nu doorpakken, vindt hij. Cramer wijst daarbij op het akkoord dat Veilig Verkeer Nederland, Cumela en LTO eind vorig jaar sloten.

Dat akkoord behelst een invoering van een trekkerrijbewijs vanaf 16 jaar, gekoppeld aan een verhoging van de maximumsnelheid voor trekkers van 25 naar 40 kilometer per uur en invoering van een vrijwillig kentekenbewijs. De invoering van het kenteken is het échte discussiepunt, zegt Atsma. Volgens een eerdere opgave van minister Eurlings zouden de lasten voor de agrosector hierdoor met 53 miljoen euro toenemen. "Daar voelen we niks voor", aldus Atsma.

Volgens directeur Joop Goos van VVN is invoering van een rijbewijs onmogelijk zonder kentekenbewijs. 'Bij invoering van een rijbewijs voor trekkers zul je toch moeten definiëren wat een trekker is.'

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    truck

    koppelen aan het vrachtwagen rijbewijs,kentekenplicht invoeren,rode diesel afschaffen en maximaal 2.50 m breed op de openbare weg.kun je eindelijk je kinderen weer rustig naar school laten fietsen!

  • no-profile-image

    Veehouder

    Joop Atsma heeft nu wel een punt, maar of deze jongen ook durft om werkelijk voor de landbouw te blijven opkomen is nog maar de vraag.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Nou, dan geef me eens antwoord op de vraag waarom je met 16 jaar (met vliegbrevet) wel een vliegtuig mag besturen wat boven op een woonwijk terecht kan komen? Ik denk dat ik het antwoord kan raden; bekwaamheid. En daar draait het om, en niet om de leeftijd. En kijk eens hoeveel motorrijders verongelukken, en die zijn allemaal ouder dan 18 jaar. Wat moeten we dan? Deze leeftijd optrekken naar 40 jaar totdat de wilde haren er af zijn?

  • no-profile-image

    joep

    IK DACHT DAT DEZE REGERING ONS BOEREN EEN KLEINERE PAPIERBERG ZOU BEZORGEN!
    WEGSTEMMEN DIE ATSMA!

  • no-profile-image

    Edel Schwein

    Ik blijf bij mijn stelling dat een 16 jarige niets te zoeken heeft op de openbare weg met een trekkert van 160 pk en 60 km per uur. Op deze leeftijd moet je een certificaat halen om met een brommert te mogen rijden en die brommert mag niet meer dan 40 km per uur....!!! Drie kwart is nog niet eens instaat om in een keer dat papiertje te halen.....
    Nou van mij mag een 16 jarige best met een trekker rijden hoor....van Bruder.De 17 jarige ? Eerst een jaar lang met een trekkert van minder dan 28 pk, Net zoals bij een motorrijbewijs.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Beste Edelschwein, als het enige argument is dat 16 jarigen hun papiertje voor een bromfiets de eerste keer niet halen, om vervolgens dit argument gebruikt om de vaardigheid van een trekkerbestuurder ter discussie te stellen is er iets mis. Als leeftijd bepalend zou zijn voor de rijvaardigheidskwaliteiten, dan zouden misschien alle bestuurders boven een bepaalde leeftijd hun rijbewijs moet inleveren. De argumenten om mensen boven een bepaalde leeftijd als volwaardig verkeersdeelnemer te accepteren, zijn dezelfde als bij 16 en 17 jarige trekkerbestuurders. Het gaat om de bekwaamheid en niet om de leeftijd. En de harde cijfers wijzen uit dat ongevallen in de categorie 16 en 17 jarige trekkerbestuurders het laagst zijn. Dit is bij bromfietsbestuurders wel anders.

  • no-profile-image

    Edel Schwein

    Beste Melkveehouder. Een 16 jarige mag in Nederland ook geen auto en geen motor rijden.Waarom denkt u dat dat komt ? Op deze leeftijd mis je nog de vaardigheden om aan het verkeer deel te nemen. Ik begrijp best dat u als melkveehouder mijn stelling niet goed uitkomt . Maar wees nou eens reeel. Een 160 pk John Deere met een dubbelassige stront kar is toch wel iets anders dan een Massey Ferguson van 40 jaar terug ?
    Als je in een motorzaak bent opgegroeid dan wil dan toch niet zeggen dat je dan automatisch je motorrijbewijs krijgt ?
    Ik weet trouwens uit ervaring dat er ook jongeren van buiten de boerenwereld op een trekkert rond rijden. Zeker als het oogstseizoen aan de gang is.

  • no-profile-image

    boerinnnetje

    Belachelijk om pas met 18 jaar trekker temogen rijden. Er is wat van tezeggen van die trekkers die harder dan 50 km. per uur lopen maar alles daar onder is ons op kosten te jagen. Gaan brommers en scooters dan ook pas met 18 jaar rijden want die dingen lopen al veel langer harder en dat is ook uit eigen ervaring.

  • no-profile-image

    arie

    het gaat leuk worden al dit doorgang gaat vinden, gezien het groeiende aantal hobbyisten met een paardje die ook natuurlijke een trekkertje met sleep en een vorkje om de pakken op te halen moeten hebben, gaan we die ook verplicht stellen een rijbewijs te halen? sommige doen me denken aan mijn buurman die het paard van verruilde voor een trekker, lachen was dat, gelukkig reed hij wel op de weidse vlakte anders was er beslist brokken van gekomen, denk idd dat de jeugd wel opgroeid met de trekker en zich daar ook heel goed mee redden kan, per slot van rekening mag je in amerika al met 16 een auto besturen en dat gaat ook goed, de ongelukken die hier gebeuren in de buurt zijn zelden 16 of 17 jarigen bij, de meeste gewoon net als in het overige verkeer volwassen (bekwame) mensen die ook niet altijd goed uitkijken

  • no-profile-image

    pieter

    ik zou zeggen maak het behalen van het sertivicaat eerst eens moeilijker of in bepaalde pk klassen bijvoorbeelt van 1t/m 120 pk vanaf 16 en daarboven auto of vrachtwagenrijbewijs

  • no-profile-image

    peter

    toen ik 14 was ree ik al met n tractor van 35 pk 70 pk en 80 pk nooit iets misgegaan en nooit bijna alleen als er bijna iets mis gegaan was kwam het door auto`s die vinden dat ze op n 60 weg 100 moeten rijden als je wilt afslaan en netjes richting aangeeft dus het heeft geen nut om er 18 van te maken en ervaring krijg je door te rijden. en ronder kar of machiene rijden heeft geen nut want dat rijdt toch weer heel anders

  • no-profile-image

    Taeke

    Wat mij opvalt, zijn er vele automobilisten die mopperen, terwijl ze nog nooit op een trekker gereden hebben.

    Maar wel automatisch dat E stempeltje op hun rijbewijs hebben gekregen.
    Alles wat geen examen gedaan heeft met een aanhanger, verbieden om met een kar te rijden, van welk gewicht dan ook!!

    Ik heb het Trekkerrijbewijs zelf ook gehaald, iets van 30 jaar geleden.
    Met de theorie van het vrachtauto rijbewijs, heb bijzondere verrichtingen met aanhangers gedaan, ook dubbel assers.

    En verbaas me over de groep mensen die voor 84 hun E stempel hebben gekregen, die staan modderen op de weg om die kar te parkeren.
    Heb het zelfs een keer meegemaakt dat een trekkerchauffeur van 14, pa uit de auto stuurde, en zelf strak en netjes die kar ging fileparkeren.

    Geloof me, de meeste 15 jarige boerezonen kunnen beter met een kolos van 15 meter achteruit rijden, dan Jan Met De Pet.
    Daarnaast door hun ervaring beter in staat om met iets groots door smalle routes te manouvreren.

    Ga dan eerst eens die belachelijke 750 kilo aanhanger/caravan afschaffen, waar elk huisvrouwtje met rijbewijs mee mag rijden.

  • no-profile-image

    Edel Schwein

    Beste melkveehouder.Er zullen ook wel jonge gozerts van 16 jaar zijn die in principe bekwaam zouden zijn om aan het gewone weg verkeer deeltenemen.Wij hebben echter terecht met zijn allen besloten om dit niet te doen.Ik vraag me af of een boer zijn zoon met een grote combinatie de weg op moet sturen. We praten hier nog over kinderen!!! Ik wil best begrijpen dat lastig is voor u maar dat moet dan maar.

  • no-profile-image

    onze joop

    Natuurlijk zijn de kosten te hoog, mensenlevens zijn natuurlijk veel minder waard. Dus komop jongelui van 16 masaal de weg op en brokken maken. Als er familie van onze Joop Astma onder de wielen komt dan is dat niet erg. Verkeersveiligheid is ondergeschikt aan het belang van kosten. Joop niet zeuren of janken, kenteken en rijbewijs onmiddelijk invoeren, % gewijs vallen nog veel te veel doden met tractors tov het gewone wegverkeer.

  • no-profile-image

    koetje

    Zeg @trucker wat heeft rode diesel met verkeersveiligheid te maken?

  • no-profile-image

    Mien

    Misschien is het verstandig om vanaf 16 jairgleeftijd alleen op de openbare weg te laten rijden met een kale trekker waar geen kar of id. achter gekoppeld zit. Pas vanaf het 21e jaar met een echt trekkerrijbewijs of in bezit van een rijbewijs met minimaal 3 jaar rijervaring de weg op te laten gaan. Bovendien moet je als ouders van deze jongens/meisjes het niet willen dat ze met groot materieel op openbare weg rijden. Ook werkgevers in de loonwerk/agrarischesector moeten niet voor deze jongeren kiezen om ze op pad te sturen met het grote materieel. Veel gehoord is natuurlijk dat deze jongeren lekker goedkope arbeidskrachten zijn.
    Dom van deze werkgevers als je bedenkt wat er kan gebeuren. Veelal willen de jongeren stoer en hard rijden met dit materieel. (is de leeftijd) Hiertegen moeten we een ieder in het verkeer en hun zelf toch een beetje beschermen.

  • no-profile-image

    stier

    wat dacht je van minder trekkers op de weg,kan je voordeliger met de auto boodschappen doen of naar de keet!

  • no-profile-image

    moeder

    Laat de belangen van verkeersveilingheid, landbouw en interesse van de agrarische jeugd een een keer samengaan. Zorg dat er een gedegen opleiding met een serieus verkeersexamen, zowel theoretisch als op de weg met een "grote" trekker en "groot" materiaal, komt voor 16 jarige. Zelf heb ik mijn trekker rijbewijs gehaald door met een trekker, die het predikaat antiek verdiende en een plat wagentje dat zo mogelijk nog ouder was, op een afgesloten terrein enkele malen vooruit en achteruit te rijden langs en tussen door enkele pionnen. Na het in ontvangst nemen van mijn rijbewijs was ik totaal niet bekwaam om op de weg te komen, laat staan op met materieel achter de trekker te rijden.

  • no-profile-image

    Edel Schwein

    Willen ze nou echt een snot neus van 16 jaar met een trekkert van 160 pk met een giga strontkar over de weg laten crossen met 40 km per uur? Je bent niet goed wijs als je zo iets bedenkt. Gewoon 18 jaar met een vrachtwagen rijbewijs. En een kenteken erop. Als je in de grote wereld wilt meedoen dan moet je er ook maar naar gedragen.

  • no-profile-image

    Leen

    @Melkveehouder; Laat de constatering die u doet juist zijn, daarvan kan de rede zijn dat de ondernemer al de rationele afweging maakt om de bewuste categorie bestuurders niet voor dergelijk werk in te zetten. De wetgever regelt dit niet. Er moeten duidelijk eisen aan de bekwaamheid van bestuurders worden gesteld, alsook aan de snelheid en breedte van landbouwvoertuigen die momenteel aan geen enkele norm onderhevig lijkt te zijn.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    @Leen, dat het wenselijk is dat aan de bekwaamheid van bestuurders eisen gesteld mogen worden is juist. Dit betekent echter per definitie niet dat een papiertje dit garandeerd. Net zo min als dat iedere automobilist een goed chauffeur is. Ook denk ik niet dat er minder 16 en 17 jarigen op de trekkers zitten, integendeel. De meeste (agrarische) jongeren krijgen het trekkerrijden met de paplepel ingegeven en rijden op die leeftijd al jaren, zij het niet op de openbare weg. Ten aanzien van de andere opmerkingen over snelheid en breedte; hiervoor zijn al sinds jaar en dag (wettelijke) eisen. De controle hierop ligt bij de controlerende instantie.

  • no-profile-image

    harde werker

    ze moeten maar na augustus 2011 beslissen dat wat ze willen als ik hem maar kan halen.
    en het slaat echt nergens op om pas vanaf je 21steop een trekker te mogen rijden.
    en niet breder dan 2.50 kinderen hebben toch ook ogen in hun hoofd waarmee ze kunnen kijken.

  • no-profile-image

    Boer

    @Edel Schwein, Zaltbommel

    Jullie, vooral jij!!! Moeten niet zo zijken. Ik ben 17 en rijd dus een jaar over de weg met een trekker. Bij de meenste trekkers komt er niet meer als 25 ton achter. En daarbij, als je 18 bent heb je net zo weinig rijervaring dan als je 16 bent. Op het land ervaar je alleen te werken met machines E.D en niet met het verkeer. En hierbij nog iets, er zijn niet veel boeren die een vrachtautorijbewijs hebben en die dus allemaal zouden moeten halen als die regel in zou gaan. Stel er zijn boeren die het hun niet lukken een vrachtwagenrijbewijs te halen. Moeten ze dan stoppen met het bedrijf door zo'n idiote regel? Hou tog op en schei uit met deze onzin. Jongens en meisjes, we blijven lekker rijden met onze combinaties.

  • no-profile-image

    Leen

    Ik behoorde tot de eerste lichting die het trekkerrijbewijs hebben gekregen in 1978. Trekkers liepen maximaal 25 km/h en lasten waren maximaal 10-12 ton. Het was niet half zo druk op de weg en we waren nog opgevoed met respect. Ik ben praktiserend akkerbouwer en als ik nu combinaties langs zie jagen met 60 km/h bestuurd door "broekies" dan is onze wetgever behoorlijk tekortgeschoten in het waarborgen van de veiligheid voor de overige (zwakkere) weggebruikers. Dit kan zo niet!

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Denk het wel, die jongere chauffeurs remmen vaker waardoor minder ongelukken plaatsvinden. Da's ook een verklaring, niet?

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Je zou van een (agrarisch) CDA-er verwachten dat hij zich informeert voordat hij met een voorstel komt. Joop Atsma moet zich eens verdiepen in de stukken die de kamer zijn toegestuurd over deze materie. Hieruit blijkt dat in een toegezonden onderzoeksrapport staat vermeldt dat in de groep van 16 en 17 jarigen het minste percentage ongevallen plaatsvindt. Dat emotie hier de boventoon voert is wel duidelijk, de harde cijfers laten het tegenovergestelde zien; de minste ongevallen vinden plaats in de categorie 16 en 17 jarige trekker bestuurders. Laat CDA minister Eurlings zich dit bij de besluitvorming ter harte nemen.

  • no-profile-image

    koetje

    Ook mogen scholen en ouders hun kinderen wel wat meer verkeersveiligheid
    bijbrengen;elke dag zie je het weer met 5 personen naast elkaar fietsen en de dopjes in de oren van de i-pod of mp4 speler

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Best Edelschwein. Ik houd mijn pleidooi voor de jongeren niet omdat dit voor mij lastig is, maar om te proberen met argumenten en feiten tot een juiste afweging te komen. Het is mij niet vreemd dat grote trekkers met karren bij andere weggebruikers gevoelig liggen. Uit eigen ervaring weet ik dat er grote verschillen zijn in de bekwaamheid van trekkerchauffeurs die niet terug te voeren zijn op leeftijd. Uit mijn eigen omgeving ken ik chauffeurs van 14 die je met een gerust hart de weg op kunt sturen. Deze hebben een goed inschattingsvermogen, een volwassen verantwoordelijkheidsgevoel en zijn uitermate bekwame chauffeurs. Anderszijds zijn er ook mensen van middelbare leeftijd met een rijbewijs, die van mij nog niet eens de trekker mogen starten, laat staan besturen op de openbare weg. En dan is het de kunst een modus te vinden. Zoals al opgemerkt mogen er best hoge(re) eisen worden gesteld aan de trekkervaardigheden, maar dit heeft mi. echt niet alles met leeftijd te maken. En om heel eerlijk te zijn verdenk ik er partijen van ( o.a. de transportsector) dat ze met oneigenlijke argumenten komen om zo de concurrentie de kop in te drukken. Kijk, en dit mag geen basis zijn om nieuwe wetgeving in te voeren of eisen aan te scherpen. De discussie moet gewoon zuiver gevoerd worden, daar gaat het me om.

  • no-profile-image

    Monteur LMB

    Ik werk bij een mechanisatiebedrijf, en hebben nogal wat klanten die aan grondverzet doen, en dan chauffeurs van 16, 17, 18 jaar oud hebben rijden. Hierbij komen nogal wat reparaties voor aan remmen van trekkers en grond dumpers. Daarentegen zijn er genoeg ervaren (oudere) chauffeurs, waar toch behoorlijk minder reparaties voorkomen. Zou dat dan toch met rij stijl te maken hebben.....?

  • no-profile-image

    ko

    het is klinklare onzin want nu kan ik volgend jaar waarscheinlijk mijn trekkerrijbewijs niet meer hale

  • no-profile-image

    nick

    ik heb zo iets van als je 16 bent kun je zat voor je trekkerrijbewijs maar zeg dan dat je het wat uitgebreider doet dat je over de weg gaat met het lessen want daar leer je ook wat meer van leert

Laad alle reacties (27)

Of registreer je om te kunnen reageren.