Home

Achtergrond 95 x bekeken

Britse supermarkt weert kalfsvlees uit Nederland

De Britse supermarkt Sainsbury’s stopt met de verkoop van Nederlands kalfsvlees.

In plaats daarvan biedt het bedrijf de haar leverende Britse melkveehouders nu een gegarandeerde afname voor hun stierkalveren. "We willen voortaan aan de vraag voldoen door Brits kalfsvlees van onze eigen kalveren te kopen", zegt hoofd landbouw en merkenbeleid Annie Graham.

Sainsbury’s, de derde supermarkt van Groot-Brittannië, gaat samenwerken met Anglo Beef Processors (ABP) en de Sainsbury’s Dairy Development Group (SDDG). De melk van de leden van die groep gaat al exclusief naar Sainsbury’s. Op basis van de samenwerking krijgen de boeren een gegarandeerde prijs voor hun stierkalveren die vervolgens worden verwerkt door ABP. Door Sainsbury’s ingeschakelde vee-artsen houden toezicht op het mesten en de leefomstandigheden van de dieren. Graham verklaart in vakblad Farmers Guardian: "We willen hiermee een alternatieve en levensvatbare optie bieden aan onze leden om stierkalveren te vermarkten die normaal niet verder worden gemest voor vlees. Dit past bij ons besluit om geen Nederlands kalfsvlees meer te verkopen."

Eerder al hebben Tesco en Asda, de grootste en de tweede supermarkt van het land, soortgelijke deals gesloten met haar melkvee-leveranciers. Asda werkt net als Sainsbury’s met ABP en stelt dat haar systeem de melkveehouders jaarlijks zeker 2,25 miljoen extra oplevert. Die projecten passen in een grootscheepse campagne van de Britse melkveehouderij om stierkalveren van melkvee meer te gebruiken voor de vleesproductie. Jaarlijks worden meer dan 400.000 van deze dieren geboren, maar de markt is grotendeels weggevallen doordat Nederland in Groot-Brittannië geen of nauwelijks meer Britse kalveren opkoopt.

Of registreer je om te kunnen reageren.