Home

Achtergrond 306 x bekeken 2 reacties

'Atsma’s kronkel is niet te volgen'

Het plan van Joop Atsma (CDA) om de leeftijd voor het trekkerrijbewijs te verhogen naar achttien jaar valt slecht bij het landbouwbedrijfsleven.

Jan Maris, directeur bij Cumela Nederland: "Het idee van Atsma is een heel rare kronkel, die wij niet kunnen volgen. Het enige wat hij mogelijk bereikt is opnieuw uitstel."

LTO noemt Atsma’s voorstel aan de beperkte kant. "Wij gaan voor een totaaloplossing: een hogere snelheid, gebruikmaken van rondwegen en 16- en 17-jarigen ook op de trekker."

Maris zegt dat wie zijn oor te luister legt bij de achterban van LTO Nederland, het CDA en Cumela, zal horen dat de leeftijd van 16 jaar voor het rijden op de trekker overeind moet blijven.

"Atsma verzet zich steeds tegen de kosten van het kentekenbewijs, maar hij ziet niet dat er ook grote voordelen zijn. Wij vinden het prima, als we met de trekker met hogere snelheid zonder kenteken mogen rijden. Maar de politie zal ook willen handhaven, en dan heb je wel een kenteken nodig."

Bij de invoering van een trekkerrijbewijs is invoering van een kenteken strikt juridisch niet noodzakelijk, zegt een woordvoerster van Verkeer en Waterstaat. In de praktijk is dat nu wel het geval, omdat alleen gesproken wordt over een rijbewijs voor landbouwtrekkers.

In de Kamer lijkt er geen meerderheid voor Atsma’s plan. De SP vindt met de ChristenUnie en de PvdA dat minister Camiel Eurlings wel erg lang wacht met het nemen van een besluit. Nu mogen 16- en 17-jarigen een trekker besturen als ze beschikken over een trekkercertificaat. Dit wordt afgegeven door AOC’s.

Lees ook CDA: trekkerrijbewijs koppelen aan autorijbewijs

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Han

    Arie ik ben het helemaal met je eens. De jeugd is nog net als wij vroeger, Hoe groter en sneller hoe mooier. En dan te bedenken dat een papiertje van het AOC recht geeft op rijden met materiaal waar een volwassene als het een vrachtwagen heet weet ik hoeveel diploma's voor met hebben naast zijn rijbewijs. Ik weet ook wel dat er voor de boeren een kostenplaatje zit aan het verhogen van de leeftijd en verplichte rijbewijzen etc.
    Hier in Rusland is rijden zonder trekker rijbewijs voor iedere Rus verboden. Ik ben Nederlande en wordt als trektorist gedoogd.

  • no-profile-image

    arie maas

    een zeer goede zaak om in ieder geval de leeftijd naar 18 jaar op te trekken, daarnaast zou er een systeem moeten komen wat verbonden is aan het totale gewicht van een combinatie. Heren landbouwers laten we toch eens eerlijk zijn je kunt toch geen enkele jongere van 16 jaar, verantwoordelijk maken en het rijden met combinaties van 20 of meer ton en de eventuele gevolgen hiervan !. Ik ben zelf akkerbouwer en herriner me nog de jaren 70 toen ik als 16 jarige het bere interresant vond om met een trekker van 45 pk en een kipper van 5 ton door het dorp te scheuren. DIT KAN GEWOON NIET MEER wees realistisch !!!!!!!!!!!

Of registreer je om te kunnen reageren.