Achtergrond 189 x bekeken

Wetenschappers ontwikkelen zouttolerante planten

Wetenschappers zijn er in geslaagd planten te kweken die tegen zout water kunnen.

De zouttolerantie is met behulp van genetische modificatie tot stand gebracht. De plant slaat het zout op in delen van de plant waar het geen kwaad kan.

Verzilting van landbouwgrond is een wereldwijd probleem, zegt professor Mark Tester van de universiteit van Adelaide in Australië, die het onderzoek heeft geleid. "Dat geldt vooral voor landbouwgrond dat wordt geïrrigeerd. Een derde van alle voedsel op de wereld wordt geproduceerd op geïrrigeerd land. Het probleem wordt groter omdat de waterkwaliteit in veel gebieden steeds slechter wordt. De introductie van zouttolerante planten kan veel invloed hebben op de voedselproductie."

Genetische modificatie

De onderzoekers hebben cellen rond de haarvaten van planten door genetische modificatie zo veranderd, dat de cellen het zout opnemen. Hierdoor wordt het niet verder getransporteerd, zodat de plant geen schade oploopt. Tester: "Planten hebben dit mechanisme van nature al. Door de genetische modificatie hebben wij dat kunnen versterken. We zijn nu bezig deze techniek toe te passen bij tarwe, gerst en rijst. Bij rijst halen we al hele goede resultaten."

Het onderzoek naar de zouttolerante planten wordt gecoördineerd door de universiteit van Adelaide. De Britse universiteit van Cambridge heeft er aan meegewerkt. De resultaten van het onderzoek zijn gisteren gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift The Plant Cell.

In Nederland is ook een onderzoek gestart naar het kweken van aardappelrassen die beter bestand zijn tegen zout water. Dit onderzoek wordt gesteund door de ZLTO en de provincie Zeeland en wordt uitgevoerd door aardappelveredelingsbedrijf C. Meijer. Op proefvelden test C. Meijer rassen en ouderlijnen op zoutgevoeligheid.