Home

Achtergrond 136 x bekeken

Wessanen ziet kansen ondanks rode cijfers

Voedingsmiddelenconcern Wessanen is in het tweede kwartaal onverwacht in de rode cijfers gedoken door problemen bij de Amerikaanse dochteronderneming American Beverage Corporation (ABC).

Niettemin is interim-bestuursvoorzitter Frans Koffrie optimistisch over de kansen van Wessanen. Door fraude bij ABC is Wessanen gedwongen incidentele lasten te nemen, zo bleek woensdag bij de publicatie van de tweedekwartaalcijfers. Hierdoor kwam het bedrijfsresultaat in het tweede kwartaal in de min terecht (5,4 miljoen euro negatief).

Wessanen boekte een nettoverlies van 84,6 miljoen euro tegen een winst van 6,8 miljoen euro vorig jaar. De omzet steeg met 4,8 procent tot 408,5 miljoen euro.

Inmiddels is er onder leiding van nieuw management een herstelplan ingezet om ABC weer winstgevend te maken. Wessanen is "nog steeds voornemens te zijner tijd'' het onderdeel af te stoten. Er loopt nog een onderzoek om te bepalen wie wat heeft gedaan zodat Wessanen mogelijke claims kan indienen bij de verantwoordelijken.

Wessanen wil ook de Amerikaanse distributietak Tree of Life (TOL) verkopen om zich te richten op de Europese activiteiten voor natuurvoeding. De opbrengst, die door analisten geschat wordt tussen 180 en 240 miljoen euro, kan Wessanen goed gebruiken om de flinke schuldenlast terug te brengen. Daarnaast wil Wessanen overnames doen voor de Europese divisies.

Interim-topman Frans Koffrie is redelijk optimistisch TOL nog voor het einde van dit jaar de verkopen. "We hebben een lijst met geïnteresseerden en daarmee zijn we natuurlijk aan het onderhandelen.'' Hoeveel partijen op de lijst staan, wilde hij niet zeggen. "Maar als het er enkelen waren geweest, was ik minder optimistisch.''

Wessanen voelt ook de opmars van de huismerkartikelen als gevolg van de wereldwijde recessie. Niettemin wist Wessanen met merken als Zonnatura, Whole Earth en Bjorg in Europa een autonome omzetgroei van 4 procent te behalen terwijl er nog sprake was van krimp in de eerste drie maanden van 2009.

Volgens Koffrie is de groei te danken aan sterke promotie en de uitbreiding van de merken op de schappen van supermarkten en natuurwinkels. "Ik denk dat de trend in ons voordeel is. En de trend is dat mensen steeds bewuster leven en zich meer druk maken over wat ze eten en kopen. En die trend is goed voor ons.'' De interim-topman denkt dat de totale groei van de markt voor natuurvoeding zo sterk is dat ook de merkartikelen kunnen groeien. "Wij zijn de leider in deze nichemarkt en we zien veel kansen op uitbreiding.''

Lees ook: Wessanen in conflict met oud-topman

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.