Home

Achtergrond 81 x bekeken 1 reactie

Verschil in productie- en consumentenprijs gestegen

Het prijsverschil tussen wat de melkproducent ontvangt en de consument betaalt is sinds 2007 flink toegenomen.

Dat meldt LTO Nederland in hetmarktbericht. Het verschil is volgens de LTO met dubbeltjes toegenomen. De organisatie pleit daarom voor een betere verdeling van de bestaande marges in de zuivelketen.

Ook het verschil in prijs tussen groothandel en winkelvloer is volgens de LTO toegenomen. Zo is het verschil voor jonge kaas (48+) van 25 cent begin 2007 gestegen naar € 1,69 nu.

Handelaren zouden aangeven dat winkels het hoge prijsniveau van twee jaar geleden vasthouden, waardoor de consument niet voldoende kan profiteren van de prijsval op de wereldmarkt, en de verkochte volumes tegen vallen.

Eén reactie

  • no-profile-image

    gerjan slingenbergh

    Bij de LTO willen ze niet begrijpen dat de kostprijs van een produkt niets met de consumenten prijs van doen heeft.
    Kijk b.v. naar bronwater, coca cola, olie enz. Als men de produktie niet wil afstemmen op de koopkrachtige vraag dan worft het nooit wat met de prijs van de melk.

Of registreer je om te kunnen reageren.