Home

Achtergrond 114 x bekeken 3 reacties

Snoeien in groei glasgroente

The Greenery wil met de Rabobank een structuurplan glasgroente opstellen om de markt beter te beheersen.

Door een te ruime financiering door banken is de productie te onstuimig gegroeid. Volgens Greenery-topman Philip Smits heeft de Rabobank in het verleden te weinig rekening gehouden met een overkoepelende sectorvisie bij de beoordeling van kredietaanvragen op lokaal niveau. Daardoor was er onvoldoende zicht op landelijke ontwikkelingen. Dat kan anders, stelt Smits. "Ik vind dat ze als financier scherper naar het bedrijf en de sector moeten kijken. We willen daar graag over meepraten." De markt is te onstuimig gegroeid, denkt Smits. "Die conclusie trekt de bank nu gelukkig zelf ook."

Afdelingsdirecteur Rabobank Dick Oosthoek erkent dat veel is gefinancierd. "Iedereen wilde dat en nu zitten we met zijn allen op de blaren." Wel denkt Oosthoek dat de sleutel voor de crisis bij de zwakke afzetpositie ligt. The Greenery wil nu het initiatief nemen om een sectorvisie te ontwikkelen. Daarvoor moet snel met de overheid een saneringsregeling voor verspreid glas worden opgesteld. "Het productaanbod is nu ruim. Als we ook verspreid glas willen verplaatsen, slaan we twee vliegen in één klap."

The Greenery zegt telers bij uitbreidingsplannen al te adviseren over de afzetkansen van het product. De snelle schaalvergroting van de bedrijven is evenwel een goede ontwikkeling om de concurrentiekracht te vergroten, denkt Smits.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    J. Termaat

    Beste Jan,

    heel eenvoudig. Nederland is niet alleen in de wereld. De marktprijs wordt niet alleen door The Greenery bepaald. Trouwens ook niet alleen door het Nederlands product in zijn geheel.

    Daarnaast zou het natuurlijk leuk zijn moest je door het winnen van een prijs de prijs van tomaten de hoogte in krijgen. Maar zo werkt het in de echte wereld -je weet wel, die waar Nederland de prijs in de markt niet bepaalt- net niet.

    Bijkomende elementen die de prijs beïnvloeden zijn de vele aanbieders, het veranderd consumentengedrag (kiezen voor goedkopere producten/varianten) en de veranderde productstromen in Europa aan te brengen.

    Maar was dat wel het antwoord dat je wou horen?

  • no-profile-image

    jan

    Philiph,
    op hoeveel van die te ruim gefinancierde bedrijven heb je ook actief meegeholpen met gmo financiering?
    Voor welke producten geef je een positef en een negatief teelt advies voor het nieuwe seizoen?
    Was jouw persdienst er ook niet als de kippen bij om te melden dat er in agriport a7 en luttelgeest ook greenery bedrijven uitbreiden.
    Graag hoor ik ook van een profesonal in de afzet waarom een product met een kostprijs van 1,00 euro met een overproductie van mischien 5% geen 0,90 cent doet maar maar 0,30 cent, dit is een probleem dat voor een organisatie die zoveel prijzen wint in de markt toch makelijk te tackelen is.

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Jan overal, marktwerking heet dat. Zolang er iets te veel is gaat de prijs zakken totdat er iemand is die het product opkoopt en vervolgens begint het spel opnieuw. Andersom geldt dit net zo, alleen dan hoor je producenten niet klagen.

Of registreer je om te kunnen reageren.