Home

Achtergrond 108 x bekeken 1 reactie

NZO krijgt 1,45 miljoen van Brussel voor zuivelpromotie

De Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) krijgt de komende drie jaar in totaal 1,45 miljoen euro van Brussel voor de promotie van zuivel.

De Europese Commissie trekt 27,8 miljoen euro uit om landbouwproducten te promoten. Brussel stelt jaarlijks zo’n 56 miljoen euro beschikbaar voor promotie- en voorlichtingsprojecten. Deze ronde zijn 16 programma’s uit 12 landen goedgekeurd. Van de totale projectkosten moet de aanvrager zelf de andere helft opbrengen. Ook het bloemenbureau Holland kan geld tegemoet zien: 950.000 euro.

EU-commissaris Mariann Fischer Boel onderstreepte dat de promotie van zuivel een manier is om noodlijdende melkveehouders tegemoet te komen. Volgens haar is de melkprijs vooral lager omdat de consumptie is gedaald.

Volgens de NZO, de brancheorganisatie voor de zuivel, is het toevallig dat geld beschikbaar komt nu het minder gaat. ”We hebben het aangevraagd omdat we op langere termijn de positie van zuivel in het schap willen versterken. Dat het nu zo uitkomt is natuurlijk prachtig”, aldus een woordvoerder. De bestedingswijze wordt dit najaar bekendgemaakt.

Eén reactie

  • no-profile-image

    gert

    Dit bedrag stelt niks voor als je kijkt wat Friesland Campina per jaar uitgeeft aan reclame.

Of registreer je om te kunnen reageren.