Home

Achtergrond 86 x bekeken 1 reactie

Merkenkenner: werelds grootste merken ontluiken elders

De volgende Heineken, Nestlé of McDonalds komt eerder uit opkomende economieën in Azië of Zuid-Amerika dan uit Noord-Amerika of Europa. Dat blijkt uit onderzoek van merkenconsultant Wolff Olins.

Olins deed het onderzoek in opdracht van The Financial Times. In zijn onderzoek tipt de Engelsman vijf bedrijven als wereldveroverende voedingsgiganten voor de toekomst.

Op korte termijn liggen de meeste kansen voor firma’s in opkomende economieën in de drankensector, aldus Olins. Zo noemt Olins Almarai, een nu al grote Saoedische producent van zuivel en fruitdrankjes. De firma domineert de markt van het Midden-Oosten en wil westwaarts en oostwaarts expanderen.

Maar ook ChangYu en United Spirits, producenten van alcoholische dranken uit respectievelijk China en India. Olins ziet ook snel succes voor Juan Valdez koffie uit Colomgia en de chocolatier Patchi uit Libanon.

Opkomende economieën

De bevindingen van Olins lijken op die van consultancy bureau Bain & Co, die kort geleden voorspelde dat in 2015 een derde van de grootste 500 firma’s ter wereld uit opkomende economieën als China, India, Rusland en Brazilië komt.

Westerse ondernemingen kunnen volgens Bain & Co op verschillende manieren weerstand bieden. De meest gekozen optie is het opkopen van lokale partners, al wordt dit soms door de lokale overheid gestopt.

Pepsico, bekend van cola en chips, kocht vorig jaar bijvoorbeeld voor een miljard euro de Russische drankenproducent Lebedyansky. Coca Cola slaagde er dan weer niet in Huiyuan in China over te nemen.

Eén reactie

  • no-profile-image

    Drent

    Alleen hoef/lust ik die Chinese of Arabische rotzooi niet.
    Doe mij maar gewoon Grolsch of Taxi!

Of registreer je om te kunnen reageren.