Home

Achtergrond 129 x bekeken

Meer reclame-uitgaven voor conservengroente

Fabrikanten van conservengroenten maken steeds meer geld vrij voor reclame-uitingen.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen Media. Toch heeft het nog weinig effect op de verkoop.

Conservenfabrikanten als Neerlands Glorie (HAK en Jonkerfris), Bonduelle Nederland en Oostrom Conserven schroefden de afgelopen drie jaar hun mediabestedingen op.

Arno van Dongen, algemeen directeur van Bonduelle Benelux, meldt dat de media-investeringen elk jaar met 10 procent groeien. "We zetten vooral in op internet en promotie op de winkelvloer van supermarkten." Volgens Van Dongen adverteert Bonduelle niet meer dan anders sinds de recessie. "Maar we zien wel toenemende promotionele aandacht van supermarkten voor bliksoepen, groente- en fruitconserven en diepvriesgroente. Wij zijn wel bereid supermarkten daarin te ondersteunen." Van Dongen zegt niet meer of minder te verkopen door de recessie. "Onze media- investeringen staan daar los van." Bonduelle adverteerde dit jaar volgens de Nielsen-cijfers voor circa 1,1 miljoen euro.

Neerlands Glorie adverteerde in het eerste halfjaar van 2007 voor 583.000 euro; in dezelfde periode in 2009 is dat 2,1 miljoen euro. De media-uitgaven van Bonduelle stegen licht van 1,2 miljoen euro naar 1,4 miljoen euro. Oostrom Conserven spendeerde een kleiner bedrag, maar steeg weliswaar naar 33.000 euro in het eerste halfjaar van 2009.

Een woordvoerder van HAK bevestigt dat het bedrijf sinds 2006 meer adverteert. "Sinds we onderdeel zijn van Neerlands Glorie hebben we bijvoorbeeld de campagne met Martine Bijl weer opgepikt." De woordvoerder wil niet zeggen of de recessie aanleiding is om meer te adverteren. "We zien nog geen effect van de recessie op de verkoop."

Opvallend in de lijst is de positie van kiwiproducent Zespri. Het Nieuw-Zeelandse bedrijf steekt van alle internationale AGF-bedrijven het meeste geld in reclame-uitingen. Het bedrag nam dit jaar licht af naar 1,1 miljoen euro.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.