Home

Achtergrond 143 x bekeken 6 reacties

Meer consumptie varkensvlees, minder geslacht

Nederlandse consumenten kochten in de eerste vijf maanden dit jaar meer varkensvlees.

Uit cijfers van het Productschap Vee en Vlees (PVV) blijkt dat de consumptie met 6 procent steeg ten opzichte van vorig jaar.

In totaal werd 46 miljoen kilo verkocht, goed voor 303 miljoen euro. De bestedingen aan varkensvlees stegen met 6,7 procent iets sterker dan het volume, wat wijst op iets hogere prijzen.

Uit de cijfers blijkt ook dat het aantal slachtingen dit jaar juist daalde. Door een toegenomen export van vleesvarkens, vooral naar Duitsland, werden 7,5 procent minder varkens geslacht dan een jaar eerder. In de eerste helft van 2009 werden in Nederland 6,8 miljoen varkens geslacht, vergeleken met ruim 7,3 miljoen in dezelfde periode van 2008.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Gerard De Boer

    De wereld is om zeep geholpen en de credietcrisis is gekomen door dat de logica voor een stevige markteconomie zijnde de regels vraag aan anbod niet meer tot de essentie behoren van die markteconomie.

  • no-profile-image

    Gerard De Boer

    Meer vlees geconsumeerd minder geslacht en lagere prijzen topz van vorig jaar.
    Wat word het volgend jaar ?
    Ik weet het !
    Nog meer geconsumeerd (Logisch want is goedkoop en blijft dit ook) minder geslacht (logisch wie gaat het tegen deze prijzen blijven uithouden) en lager prijzen topz van 2008-2009 (Logisch want retail houd nog veel meer de knip op de prijzen)

  • no-profile-image

    johnvankessel@hetnet.nl

    meer consumeren = goed!
    stijgende prijzen bij lage varkensprijzen = zakkenvullen door retail.
    Minder slachting = minder biggen, maar zwaardere varkens dus vleesproductie in kg blijft gelijk. Bij deze lage varkensprijzen zouden de winkelprijzen nog lager moeten zijn. dan stijgt de comsumptie nog meer en stijgt dus de vraag naar varkensvlees waardoor dit meer waard wordt. waarom heeft iedereen zo'n medelijden met de retail. als wij vinden dat de retail duurder moet verkopen moeten wij onze slachterijen onder druk zetten om de verkooprijzen omhoog te brengen en dat ze anders kunnen fluiten naar de varkens.

  • no-profile-image

    Ja, ja

  • no-profile-image

    down under

    Bij mij zakken de kloten af (en met mijn de kloten van de beren, ik ben ipv van verdoofd casteren meteen maar helemaal gastopt met het casteren van de beerbiggen). Alles wat ik tijdens de economielessen geleerd heb kan ik nu overboord flikkeren want immers de markt is een qeustie van vraag een aanbod. Minder aanbod en meer vraag = hogere prijzen. Waar blijft nu deze logica? --- Hier enkele "aanbiedingen" uit het schuitema(c1000)krantje: varkenslappen € 3.99 , verse worst fijn (gekruid varkensvlees) € 3.49 , varkenshaas (het duurste stukje van een varken!) € 8.98 of gegrilde spare ribs (meer dan de helft van de prijs bestaat uit toegevoegde waarde!) € 5.49. --- Laat me duidelijk zijn; ik heb geen aandelen schuitema, en zie mijn vorige zin dan ook als anti-reclame, maar dit is toch duidelijk iets voor de NMA en anders voor N Kroez. Kan Marc Jansen lullen wat ie wil maar dit is gewoon afknijpen van de toeleverancier. Tuurlijk moeten we bij de slachterijen zijn maar als die te laks zijn om een betere prijs te bedingen dan moet het maar van "onze"kant komen!

  • no-profile-image

    bertus

    in de jaren 80tig waren er een tig aantal slachterijen in nederland , bij meer vraag, + te varkensprijs direct, nu moeten we het doen met de vion,de grote winsten blijven bij de vion , wat overblijft zijn de kruimels voor de vrkhouders , diep triest!

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.