Home

Achtergrond 147 x bekeken

John Deere ziet verkopen in Rusland 50 procent dalen

John Deere heeft dit jaar 50 procent minder machines verkocht in Rusland. Dat heeft voorzitter Samuel Allen tijdens een bezoek aan Rusland verklaard.

Allen wijst op Russische importbeperkende maatregelen, maar denkt deze in de toekomst te kunnen omzeilen.

Rusland heeft importtarieven ingevoerd voor buitenlandse landbouwmachines. Russische staatsbanken verstrekken vrijwel al het krediet aan boeren, en hebben kredietbeperkingen opgelegd bij de aankoop van buitenlands materieel. Rusland wil eigen producenten als de SM Groep en CTP ondersteunen.

De kredietbeperkingen leiden er volgens Allen toe dat boeren twee keer zoveel kwijt zijn wanneer ze kiezen voor Amerikaanse trekkers. John Deere verwacht dat de Russische overheid coulanter wordt wanneer bedrijven in Rusland zelf assembleerlijnen opzetten.

De firma uit Illinois heeft aangekondigd de komende 5 tot 7 jaar 360 miljoen euro (500 miljoen dollar) te investeren in Rusland. Deere produceert reeds machines in Orenburg en werkt aan een fabriek in Kaloega. Zo’n 2000 mensen werken in Rusland voor John Deere.

Voor John Deere is Rusland net als andere voormalige Sovjet-staten, Brazilië en Argentinië een strategische groeimarkt. Datzelfde geldt voor concurrenten Agco (bekend van onder meer Fendt en Valtra) en Fiat-dochter Case New Holland.

Vaak wordt gewerkt met joint-ventures, die Russen in staat stelt te profiteren van de laatste kennis, en Westerse bedrijven toegang biedt tot een lucratieve markt. Agco investeerde vorig jaar bijvoorbeeld 6 miljoen euro (9 miljoen dollar) in een fabriek voor Sissu-dieselmotoren, die ook 50 procent eigendom is van CTP.

Of registreer je om te kunnen reageren.