Home

Achtergrond 247 x bekeken 5 reacties

Hogere melkprijs boer België

Belgische supermarkten gaan van elke liter melk die ze verkopen 14 cent storten in een speciaal melkfonds.

De opbrengst daarvan, maximaal 33,6 miljoen euro, wordt gebruikt om de melkprijs voor Belgische boeren te verbeteren. Volgens de Boerenbond gaat het om een melkprijsverbetering voor de veehouders van 2 cent per liter.

De Boerenbond, het Algemeen Boerensyndicaat en Fedis, de koepel van supermarkten en detailhandel, hebben hierover gisteren een akkoord gesloten. Fedis vult komende 6 maanden het fonds met maximaal 33,6 miljoen euro. "Het geld gaat rechtstreeks naar de boer zelf en is bedoeld om de crisis door te komen", aldus een woordvoerder van de Boerenbond.

Volgens haar hebben de Belgische mededingingsautoriteiten laten weten geen probleem met de gemaakte afspraken te hebben. Een tweede belangrijk gemaakte afspraak is volgens de bond dat al de partijen samen met de overheid gaan kijken hoe te voorkomen is dat schakels in de zuivelsector onder de kostprijs moeten werken.

Marc Jansen, directeur consument en kwaliteit bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) denkt dat een soortgelijk akkoord in Nederland niet mogelijk is. "We hebben tijdens de MKZ-crisis uit solidariteit geprobeerd een soortgelijk fonds op te richten", zegt Jansen. "Toen zijn we door de Nederlandse Mededingingsautoriteit onverbiddelijk op onze vingers getikt." Saillant detail aan het Belgische akkoord is dat de Waalse landbouwfederatie het akkoord niet heeft ondertekend. Zij willen meer geld en blokkeren nog steeds diverse distributiecentra in België.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    melkdrinker

    Misschien word niet alle melk als drinkmelk verkocht.............

  • no-profile-image

    friesland boer

    en die 12 cent waar gaat dat heen

  • no-profile-image

    boer

    eindelijk weten de Walen eens waar ze mee bezig zijn, de belgische boerenbond hoor je nu niet !
    Denk in het najaar beetje na eer je het lidgeld betaald, want ze zijn er niet voor onze melkveesector.

  • no-profile-image

    melkveehouder uit

    van de 14 cent gaat 2 cent naar de boer, dat vraagt om meer uitleg.

  • no-profile-image

    Strijkstok

    Dit vraagt om uitleg. Goed ik zal dat geven aan de hand van het prijsverloop in de supermarkten in dit jaar 2009. Recenter kan niet. Toch? Daar gaat ie:
    In januari 2009 waren de prijzen in de supermarkten conform eind 2008. In februari 2009 zijn de prijzen verhoogd in álle supermarkten in Nederland, althans ik ken er 2 waar dat is gebeurd. In die maand was Unilever in opspraak gekomen. Ze wilden hun prijzen verhogen. Iedere supermarkt in Nederland liet zijn oren hangen naar Unilever. Alleen Delhaize in België is de oorlog aangegaan. Uiteindelijk is ook Delhaize overstag gegaan.
    In die 2 supermarkten was de Unox tomatensoep ineens geen € 1,07 per blik van 1 liter, maar € 1,50 per blik van 800 ml. Nu zijn de grondstoffen in prijs gezakt, dus een lagere prijs zou je verwachten, maar het tegenovergestelde is waar.
    Na de verhoging van ca. 35% is het in mei zover dat Jumbo de knuppel in het hoenderhok gooit. En begint de jaarlijkse dans om de klant met prijsverlagingen.
    Dank je de koekoek. Dit is georchestreerde zwendel en riekt naar prijskartelvorming door de supermarkten in Nederland.
    Eerst gezamenlijk de prijs verhogen om daarna een prijzenoorlog te laten uitbreken. Kroes slaapt als het gaat om de controle op de supermarkten.
    Het aandeel Unilever is intussen in de belangstelling gekomen van de beleggers. Vind je het gek.

    De inkoopprijs van de melk is voor de fabriek gezakt naar € 0,25 per liter. Dat is toch al gauw € 0,20 lager dan in 2007. Eenieder zou verwachten dat daar ook € 0,20 van de prijs van een liter in de winkel afgaat. Maar dat is te kort door de bocht. Laten we een positieve houding jegens de supermarkten aannemen en dat daarvan 1 stuiver voordeel voor de consument aanzit. Dan houdt het toch echt op.

    Is u opgevallen, dat er de laatste 10 jaren van alles is gebeurd met de supermarkten. Er zijn er niet meer en er komen nieuwe. Dat kan alleen maar als er flinke winst gemaakt wordt. Hoe kun je anders vele tientallen miljoenen neertellen om winkels over te nemen? Ook nieuwe ketens zijn ontstaan. Nee, de CBL heeft een héle goede woordvoerder, die wint ieder om zijn vinger. Inclusief Neeltje Kroes.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.