Home

Achtergrond 83 x bekeken

Goed initiatief

Het project LandMarkt, waarbij duurzame regionale producten op een markt in de buurt van een grote stad verkocht worden, is een goed initiatief.

In 2010 wordt de eerste overdekte markt in de buurt van een grote stad gerealiseerd. Boeren uit de regio leveren hier dagverse producten zonder tussenkomst van handel en supermarkt. De markt moet een breed assortiment aanbieden zodat consumenten er terecht kunnen voor al hun dagelijkse boodschappen. Uiteindelijke moeten er twintig overdekte markten bij grote steden komen.

Het is een mooi streven om boeren en consumenten bij elkaar te brengen. Zo krijgt de boer kennis over de consument en komt de consument weer dichter bij de boer te staan. Maar heeft de consument daar echt zoveel behoefte aan dat er bestaansrecht is voor twintig markten en er zo een nieuw afzetkanaal ontstaat? Overal schieten projecten met streekproducten als paddenstoelen uit de grond en zijn streekmarkten een wekelijks terugkerend fenomenen.

De initiatieven blijven echter kleinschalig. Waarom zou dit project meer zoden aan de dijk zetten? Het is een lovenswaardig project waardoor boer en consument zeker dichter bij elkaar komen te staan en goed is voor het imago, maar of het veel meer oplevert is de vraag.

Agrarisch Dagblad

Of registreer je om te kunnen reageren.