Home

Achtergrond 174 x bekeken 6 reacties

FrieslandCampina topper zuivelreclame

Fusieconcern FrieslandCampina heeft gedurende de eerste helft van dit jaar fors meer geld aan reclame besteed.

Dit blijkt uit cijfers die marktonderzoeksbureau Nielsen heeft gepubliceerd over de reclamebestedingen van voedingsbedrijven gedurende de eerste 24 weken van 2009.

In totaal zijn de reclamebestedingen in de voedingsmiddelenindustrie in Nederland dit jaar licht gedaald, van 385 miljoen euro gedurende de eerste 24 weken van 2008 naar 370 miljoen euro gedurende dezelfde periode van 2009. De totale reclame-uitgaven zijn echter nog steeds hoger dan in 2007. Toen werd in de eerste 24 weken voor 354 miljoen aan reclame besteed.

Aan zuivelreclame werd in de eerste helft van dit jaar 60,3 miljoen euro besteed, tegen 60,4 miljoen euro in de eerste helft van 2008.
Bij FrieslandCampina en zijn voorgangers was de trend echter andersom. In 2007 werd gedurende de eerste 24 weken van het jaar voor meer dan 23,3 miljoen euro aan zuivelreclame uitgegeven. In dezelfde periode van 2008 was dat 22,5 miljoen euro en in de eerste 24 weken van dit jaar ging het om een bedrag van in totaal 27 miljoen euro. Daarmee is FrieslandCampina de onbetwiste topbesteder voor wat betreft zuivelreclame.

Danone Nederland volgt met 10,6 miljoen euro op ruime afstand. Danone geeft daarbij ook veel minder uit dan in 2008. Toen besteedde de Franse voedingsmiddelengigant nog bijna 17 miljoen euro aan zuivel- en babyvoedingsreclame.

Dr. Oetker Nederland, vooral actief in bakkerijgrondstoffen, toetjes en pizza’s was met een budget van 3,7 miljoen euro de derde adverteerder in de zuivelsector. Dit bedrijf heeft de reclame-uitgaven de afgelopen jaren steeds verdrievoudigd.

Yakult Nederland, producent van gezonde drankjes op zuivelbasis, verlaagde de bestedingen, net als de meeste andere zuivelbedrijven, waaronder Cono en Arla.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    gert

    schrale troost

  • no-profile-image

    johnvankessel@hetnet.nl

    minder melken voor meer geld! Zoeken naar tools om de productie in europa beter te beheersen en snel bij te sturen als de vraag toeneemt of daalt. Deze maatregelen moeten in europees verband vastgelgd worden. En het liefst door een boerenorganisatie uitgevoerd worden. In tijden van hoge(re) prijzen wordt er een paar cent per liter in een fonds gestort. in slechte tijden wordt dit fonds benut om oudere melkkoeien te slachten. op deze manier wordt de productie eerder beperkt en komen er weer goede prijzen. Een boere organisatie kan de plas melk ook volgens het alles of niets principe verkopen voor een vaste prijs. Er is geen enkele partij die in een keer 30% van de europese productie op zich kan nemen en leveren. De boeren weten vooraf wat ze krijgen en kostprijsverlagingen leiden weer tot winstvergroting i.p.v. opbrengstprijs verlagingen.

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Vroege stopper, heeft dat "bukken"nog iets opgeleverd of heb je nu een trauma???

  • no-profile-image

    veehouder

    We zien het terug in onze melkprijs........
    Dus niet, weer lager .

  • no-profile-image

    Veehouder

    Dacht al waarom is de melkprijs zo akelig laag? Reclame, straks is het geld op = geen koeien melken = geen melk leveren = einde melk ophalen = einde frieslandcampina.

  • no-profile-image

    vroege stopper

    Laatst eens in een Appie winkel wat geobserveerd. Er was een speciale stand met FrieslandCampina producten. 8 van de 10 klanten die bij die stand gestaan hadden, gingen terug richting zuivelvakken, bukten en verdwenen met huismerkproducten in hun karretje. In tijden van recessie zal het steeds moeilijker worden om het extra reclamegeld om te zetten naar extra toegevoegde waarde. Daar hoef je echt geen econoom voor te zijn.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.