Home

Achtergrond 202 x bekeken 3 reacties

De groenteprijs omhoog (Columnwedstrijd)

Er is een enorm mentaliteitsverschil tussen onderhandelaars van aanbieders van groenteproducten en inkopers van die producten.

Een topinkoper is keihard, kan weglopen, kent geen angst. Een topaanbieder heeft een zachtere mentaliteit. Hij biedt aan, zegt dat hij het niet voor minder kan doen, maar zijn uitstraling verraadt hem. Hij is bang. Groentesnijderijen hebben per dag enorme hoeveelheden nodig. De mensen van de inkoop beschikken over stalen zenuwen. Als kwekers zo’n bedrijf zouden leiden zouden ze waarschijnlijk veel banger zijn en duurder inkopen. Wordt een lagere groenteprijs veroorzaakt door een mentaliteitsverschil? Waarschijnlijk wel. Bij bijvoorbeeld de komkommergroep K8 wist men in de winter al te melden dat ook bij een totale aanbodbundeling de prijs maar een fractie hoger zou worden.

Dit komt omdat men geen nee durft te zeggen. En als men het wel zou durven, dan straalt men nog het tegenovergestelde uit. Dus, collega-groentekwekers, koop de inkopers van de handel weg en maak daar jullie verkopers van. Bied jullie huidige onderhandelaars maar eens aan de handel aan. Bijna zeker wordt niemand aangenomen, omdat ze niet over de goede genen beschikken.

Een supermarkt vindt het niet erg als ze een hogere prijs moet betalen als hun collega dat ook maar doet. Als jullie nu niet ingrijpen blijft de handel z’n gang gaan en zal steeds proberen voor een nog lagere prijs in te kopen. Een alternatief zou zijn om weer te veilen op naam zonder tussenkomst van keurmeesters. Keurmeesters werken averechts en kosten veel geld. De inkopers weten na twee dagen zelf wel wie wel of geen perfecte kwaliteit heeft.

Bij duurdere groente is er dan ook geen dwingelandij meer van de retail met bijvoorbeeld GlobalGAP of HACCP. Zie afgelopen winter met de peen: niks geen certificaten, wortelen moesten ze hebben.

Deze column is geschreven door Co Koeman uit Wervershoof

Klik hier voor het stemformulier

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Dit heeft minder met mentaliteitsverschil te maken dan schrijver meent te weten, het draait om de machtspositie. Ruil de stoelen maar en je wordt van inkoper verkoper met achter je een koelhuis vol producten waar leveranciers graag enige kostencompensatie voor beuren. In een overvoerde globale markt heb je geen keus. Productiebeheersing en een grote mate van fatsoen van de uitknijpers zullen soelaas moeten bieden. Gezien de internationaal toenemende handel met strakke prijssetting moet men er in Nederland voor waken niet in een continu doordraaiproductcircus te belanden.

  • no-profile-image

    jan

    Een hele zere plek raak je aan.

  • no-profile-image

    Ries Wiering

    Puike colum Co!! Toppertje. De aanbieders dienen het lef te hebben een deel van hun aanbod desnoods weg te gooien om een betere prijs te realiseren.

Of registreer je om te kunnen reageren.