Home

Achtergrond 75 x bekeken 2 reacties

Christenunie maant Eurlings over trekkers

De ChristenUnie wil dat verkeersminister Camiel Eurlings snel een knoop doorhakt over nieuwe regels voor landbouwtrekkers en niet wacht tot 2010 omdat hij eerst onderzoek wil doen in omringende landen.

Tweede Kamerlid Ernst Cramer zit achter deze oproep. Hij verwees vandaag naar een "breed gedragen'' advies uit december vorig jaar. "Ruim een half jaar later concludeert de minister alleen maar dat hij verder onderzoek wil doen.''

Het advies kwam van een initiatiefgroep, geleid door de vorige verkeersminister Karla Peijs namens Veilig Verkeer Nederland. Ook Land- en Tuinbouworganisatie Nederland (LTO), het Openbaar Ministerie en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) waren vertegenwoordigd. Zij stelden voor een trekkerrijbewijs in te voeren en een vrijwillig kenteken waardoor trekkers vaker worden toegelaten op doorgaande wegen. Ze hoeven daardoor minder door de bebouwde kom te rijden.

"Dat scheelt veel onveilige situaties'', aldus Cramer. "Hoe het landbouwverkeer in het buitenland is geregeld, kan binnen een paar weken op een rij gezet worden.'' Om het draagvlak niet te verliezen moet het voorstel er wat Cramer betreft na de zomer gewoon liggen. LTO stelde destijds dat boeren en tuinders zelf moeten bepalen of ze een kenteken aanvragen. De organisatie vindt dat deze mensen niet op extra kosten mogen worden gejaagd door belastingen of periodieke keuringen.

Eurlings meldde de Kamer donderdag dat ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) onderzoek doet naar ongevallen met landbouwvoertuigen. De OVV is uiterlijk september klaar daarmee, aldus een woordvoerster. Jaarlijks vallen er bij ongevallen met trekkers en dergelijke gemiddeld achttien doden en moeten er 93 gewonden naar een ziekenhuis. Deze slachtoffers vallen niet onder de berijders van landbouwvoertuigen maar vooral onder de "tegenpartij'' (automobilisten, fietsers en voetgangers). In tegenstelling tot andere ongelukken in het verkeer is het aantal slachtoffers bij dit type ongevallen de laatste jaren niet gedaald, aldus de onderzoeksraad.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Hierbij de gegevens uit de brief aan de Tweede Kamer 23 april 2008.
    Het is jammer dat in deze column de gegevens niet achter elkaar gezet kunnen worden. Conclusie; de minste ongevallen met chauffeurs van 16-17 jaar.
    Leeftijd
    16-17
    18-24
    25-34
    35-49
    50+
    Ongeval met doden
    5,8%
    25,6%
    24,4%
    27,9%
    16,3%
    Ongeval met ziekenhuis gewonden
    10,7%
    22,6%
    19,1%
    22,4%
    25,1%
    Ongeval met overige gewonden
    11,2%
    25,3%
    22,0%
    20,9%
    20,6%
    Totaal aantal ongevallen
    10,4%
    26,0%
    21,0%
    21,5%
    21,1%

    Desondanks schrijft ( de ambtenaar van) minister Eurlings;
    "De grootte van de groepen verschilt. Dit in ogenschouw genomen, is het aandeel 16- en 17-jarigen groter dan het op het eerste gezicht lijkt. Het beslaat immers maar twee “jaargangen”. Het is niettemin niet van dien aard dat het weren van deze leeftijdsgroep van de trekker een grote bijdrage zou leveren aan vermindering van het aantal ongevallen".
    Hoe krom kan de wereld zijn? Op basis van argumenten slaat dit hele voorstel van de CU nergens op. Zal wel met de lobby van belanghebbenden te maken hebben.

  • no-profile-image

    trekker

    bij hoeveel procent van de ongevallen waarbij landbouwverkeer is betrokken, ligt de schuld bij de bestuurder van het landbouwvoertuig? En wat is de leeftijd van de bestuurder van het landbouwvoertuig? Is het reeel om te verwachten dat als er een rijbewijs is ingevoerd en dan minder ongevallen te verwachten zijn?
    Zomaar enkele vragen die volgens mij eerst beantwoord moeten worden?

Of registreer je om te kunnen reageren.