Home

Achtergrond 201 x bekeken 11 reacties

C1000 verkoopt trostomaten tegen bodemprijs

Supermarktketen C1000 verkoopt deze week trostomaten voor een actieprijs van 79 cent per kilo.

Dat is in het vijfjarige bestaan van het Agrarisch Dagblad Prijsonderzoek in Nederlandse winkels nog niet eerder voorgekomen.

De actie kan de markt goed doen, verwacht een handelaar. De aanbieding valt op in het actiegeweld bij supermarkten. ”Prijsacties van € 1,49, zoals we tot nog toe steeds zagen, zetten geen zoden aan de dijk. Er was echt behoefte aan diepe acties om de klanten in beweging te krijgen.”

In de tweede kwartaal van dit jaar zorgde het groeiend aantal acties bij supermarkten nog voor een groei van de omzet van supermarkten.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    marketings muts

    Zie je wel er is niets aan de hand.Bijna al het product wordt verkocht. Een klein poosje een prijs dipje is juist heel goed voor de markt verbredingL Je bereikt dan mensen die anders weinig of geen tomaten kopen. Dit heb ik allemaal geleerd in de tijd dat ik bij de Rabobank stage heb gelopen.

  • no-profile-image

    piet

    bij de lidl vorige week kwalitatief perfecte trostomaten 69ct per kilo

  • no-profile-image

    Geweldig hier. Al die hele goeie stuurlui (die uiteraard aan wal staan)

  • no-profile-image

    Piet

    Als de tomaten voor 20 cent per kilo worden uitbetaald aan de teler, komt er ongeveer 17 cent per kilo kosten bij aan: transport van teler naar handel en van handel naar super, handlingskosten en alle andere te verzinnen kosten. Als die tomaten dan voor 79 cent in de winkel liggen blijft er dus nog 42 cent per kilo verderop in de keten te verdelen! Misschien dat ik er een paar cent naast zit, maar dan nog blijft het een enorm bedrag wat er over blijft.

  • no-profile-image

    P. van Zeijl

    Je kunt de anderen moeilijk kwalijk nemen dat zij aan de mooie producten verdienen. Je kunt jezelf wel afvragen waarom je nog levert voor zulke lage prijzen. Als alles "wordt verkocht" dan is 1 ding duidelijk, dan is er niet teveel. Het probleem is dus niet dat er teveel product wordt aangevoerd. Het probleem is het dat er te weinig productonderscheid is en teveel producenten die het klaarblijkelijk graag voor heel weinig aanbieden. Als de supermarktklant graag een hoge prijs betaalt en volumes afneemt kun je de supermarkt moeilijk kwalijk nemen dat zij gewoon hun marges maken.

    EPI Naaldwijk

  • no-profile-image

    Dan zit er bij acties van € 1,49/kg nog €1,07/kg tussen teler en consument? En de teler krijgt € 0,20/kg? Dat dit kan betstaan in deze "öntwikkelde"samenleving, godsgeklaagd!!

  • no-profile-image

    boerke

    Toch allemaal geen probleem voor echte ondernemers.
    Gewoon zelf je produkten bij de consument brengen dan pak je de hele marge.
    Er zijn hier in de buurt heel wat fruitbedrijven die zo wel een heel goede boterham kunnen verdienen.

  • no-profile-image

    .

    Afgelopen week in friesland bij de jumbo geweest, trostomaten voor €2,58 per 500 gram? Schandalig wat een prijs tenopzichtte van de uitbetaalprijs aan de kweker. Logisch dat dat schapvak gevuld bleef met overigens prima trostomaten

  • no-profile-image

    Piet

    Wat ik eigenlijk duidelijk wilde maken met de berekening is: We moeten af van die handel, die tussenpost, die wij niet zelf in handen hebben. Het maakt hen niet zo bar veel uit wat de uitbetaalprijs voor de teler is ( ook al geven ze dit nooit toe). Zij maken altijd winst op onze producten. We moeten de tussenpost weer zelf in handen krijgen, dan kunnen diezelfde handelaren bij ons kopen. En als er teveel product is, gooien we het gewoon weg en hanteren we een minimumprijs zoals we altijd gedaan hebben. Dit was misschien ook niet altijd halleluja, maar dan verschuiven we misschien weer van een aanbod naar een vraagmarkt. Het grote probleem van verandering zal de keten boven ons zijn: Zij zullen er alles aan doen om de touwtjes in handen te houden.

  • no-profile-image

    p.van den Berg

    door deze prijsaktie maken ze de kleine zelfstandigen verder kapot.

  • no-profile-image

    stefan

    deze acties halen weinig uit behalve dat het veel kapot maakt(producent), de markt zit gewoon te vol, het is nu wachten op de volgende met een nog lagere prijs, we laten ons kapot maken.
    de consument is bereid er een redelijke prijs voor te betalen maar de winkels stunten over onze rug.we laten ons uitbuiten door de retailer.
    er moeten andere markten aangeboord worden

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.