Home

Achtergrond 69 x bekeken 1 reactie

AGF-campagnes ondanks missen EU-steun

Het GroentenFruit Bureau zal bestaande promotiecampagnes voor verwerkte groente en algemene consumptiecampagne (2x2-campagne) doorzetten, ondanks het mislopen van 1,8 miljoen euro EU-steun.

In totaal zijn drie budgetaanvragen afgewezen. Directeur Jack Stroeken wijdt dit aan een gewijzigde beoordelingsprocedure, waardoor veel Europese campagnes dit jaar geen ondersteuning krijgen. "Brussel hanteert nieuwe criteria. Dat is onvoldoende gecommuniceerd."

Zo moet de aanvraag scherpere keuzes maken voor doelgroepen en markten en meer cijfermatige onderbouwing verschaffen. Stroeken verwacht niet dat de campagnes buiten de criteria vallen. "Het zijn driejarige campagnes. We zullen in november opnieuw een aanvraag indienen voor 2010. We missen hiermee dus één jaar van financiële bijdrage."

De EU-bijdrage vormt de helft van de totale promotiebudgetten voor deze campagnes. Toch starten de campagnes als gepland. "We kijken hoe we de bijdragen uit de heffingsgelden kunnen verhogen om de 2x2-campagne volgens plan voort te zetten." Bij de budgetaanvragen voor het jaarplan 2010 bij het Productschap Tuinbouw probeert het GroentenFruit Bureau deze extra middelen aan te vragen.

Eén reactie

  • no-profile-image

    Peter Verschuren

    Het goed dat die promotiecampagnes er zijn, maar laten we geen AGF proberen te verkopen door te zeggen dat het zo gezond is. Dat is totaal niet spannend. Kijk de kunst af bij cosmetica, een miljardenindustrie gebaseerd op het verkopen van de belofte dat je er beter uitziet als je die troep gebruikt. Een belofte die nooit wordt ingelost en dus blijf je verkopen.

Of registreer je om te kunnen reageren.