Home

Achtergrond 102 x bekeken

PT overweegt verdubbeling budget deelname Floriade

De sectorcommissie Groenten en Fuit van het Productschap Tuinbouw overweegt het budget voor deelname aan de Floriade in 2012 te verdubbelen.

Wat Willem Baljeu van handelskoepel Frugi Ventra betreft komt er op de tentoonstelling dan wel meer ruimte voor import.

In 2006 reserveerde de sectorcommissie 600.000 euro voor deelname aan de Floriade, maar de uitvoerders denken dat 1,2 miljoen nodig is om aan de ambitie te voldoen. De bedoeling is dat gerichter groepen klanten worden gestimuleerd op de Floriade. Vertrouwen in de kwaliteit van producten speelt een sleutelrol.

Volgens de marketeers moet de focus vooral liggen op het Nederlands product, maar Wim Baljeu van Frugi Venta hoopt dat ook importproducten van Nederlandse bedrijven onder de loep worden genomen. Over verdubbeling van de bijdrage is hij onzeker. "Wie uit het raam kijkt, ziet dat het crisis is."

De uitvoerders van de inzending, Hans Koehorst en Ad Berends, geven aan dat gezinnen en kinderen extra focus krijgen op de Floriade. Daarnaast moet op de beurs, onder meer door een film, worden getoond dat de totale agrologistieke keten "van topsport getuigd".

Veredelaars, telers, handel en verkopers krijgen allemaal de ruimte op de Floriade. Tijdens de vorige editie ervan werd nauwelijks extra aandacht geschonken aan Duitsland, maar wat Koehorst en Berends betreft is dat afgelopen. Alle informatie komt in het Nederlands, Engels en nu ook Duits beschikbaar.Voorlopig heeft de sectorcommissie nog een tijdelijk budget van 65.000 euro voor dit jaar goedgekeurd.

Of registreer je om te kunnen reageren.