Home

Achtergrond 151 x bekeken 11 reacties

'Innovatie in voeding stokt'

Innovatie is het slachtoffer van het streven in de voedselketen naar de laagste kostprijs.

Zonder die investeringen mist Nederland de boot. Dat stelt sectorbankier Agrifood Niels Dijkman van ABN Amro bank in het rapport Samen excelleren in innovatie en efficiency. Uit onderzoek van Dijkman blijkt dat de Nederlandse voedselketen tot de wereldtop behoort qua investeringen in onderzoek en ontwikkeling. "Maar ten opzichte van andere sectoren is de innovatiegraad laag."

De positie van de voedingsmiddelensector staat volgens Dijkman toenemend onder druk. De producenten moeten hard aan de slag de consument weer voor zich te winnen. "Het consumentenvertrouwen heeft een deuk opgelopen door een aantal recente schandalen zoals met melamine besmette zuivel en dioxinevergiftigingen van vlees."

Bovendien verandert de consument heel snel, hetgeen bijzonder grote investeringen in innovatieve voedingsmiddelen en productieprocessen vergt. "Trends zoals vergrijzing, minder tijd bij werkenden, meer aandacht voor gezondheid en bewuster omgaan met voedselproductie leiden tot verandering van het landschap", aldus Dijkman.

Om de voedingsmiddelenindustrie in Nederland de ruimte te geven, dient ze sterker te worden ten opzichte van de retail, maar moet vooral worden gestreefd naar samenwerking. "De ieder-voor-zich-mentaliteit van de voedingsproducenten en supermarkten werkt contraproductief."

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Student, Delfin heeft gelijk. Voor die prijs kun je je bedrijf goed runnen en dan mogen ze er gerust de voorwaarde bij stellen dat je de komende 10 jaar niet uit mag breiden. Er hoeft niet perse meer product te komen.

  • no-profile-image

    Student

    @ Oostlander. Ik begrijp dat u enigzins moeite heb om mijn redenatie te volgen. Misschien vind u mij nog enigzins kinds, u begint het waarschijnlijk weer te worden. Lees mijn reacties nog een rustig na, en kom met mij tot de conclusie dat starten in een sector waar de prijs kunstmatig hoog is voor een arme student onmogelijk is. Wat innovatie met melk betreft; waarschijnlijk ben ik van alle reageerders het meest hiermee bezig.

  • no-profile-image

    Student

    Ik bedoel daarmee de winkelprijs. Als je als boer 50c voor 1ltr zou krijgen weet je toch niet waar je het geld laten moet.

  • no-profile-image

    Student

    @Delfin, als de melkprijs altijd 50c was, dan bouwde ik meteen een grote stal en kocht veel grond en quotum (ervan uitgaande dat die niet afgeschaft wordt). Maar dat zou iedereen doen, waardoor de grond- en quotumprijzen zouden exploderen voordat ik ook maar 1m2 grond heb of 1ltr quotum. De sjeu is er voor mij, net als nu, er dan al snel weer af. Voor de zittende consoliderende boeren is het wel mooi. De waarde van het bedrijf stijgt snel, zonder er wat voor te doen, terwijl het melkgeld met 50c tegelijk blijft binnen stromen. Maar ik behoor niet tot de gezegende minderheid van koeieboeren, en mijn vader evenmin, dus ik zeg; geef mij graag de mogelijkheid om op eigen kracht te beginnen. Laat mij lekker de rest wegconcurreren. (Maar goed, eigenlijk is het wel een uitgekauwde discussie, past ook niet bij het artikel, ik was gewoon benieuwd of ik iemand op de kast kreeg met die 50c ;)

  • no-profile-image

    dirk

    Ik krijg € 0.50 voor 2 liter.

  • no-profile-image

    Hendrik-Jan

    Innovatie, kostprijs, productiegericht ondernemen en aldoende brallend krijgen we het boekje "economie" voor onze neus gehouden. Aan de kern van de vraag wordt geheel voorbij gegaan. Waarvoor hebben mensen voedsel nodig? Is dat om de winstmarge van de supermarkten te garanderen? Om de concurrentiepositie met EU-landen en daarbuiten te verbeteren? Is dat voor meer aanzien van instanties als LTO? Meer geld op tafel van de boer? Nee...mensen willen voedsel op tafel waardoor ze gezond kunnen leven en hun kinderen gezond kunnen opgroeien en hun vermogen om ook weer kinderen op de wereld te zetten niet wordt aangetast. Dat is de kern. Daarnaast is het fijn dat voedsel goed smaakt en er mooi en lekker uitziet. Daartoe dienen alle inspanningen. De regering heeft als eerste en enige taak hierin om veilig voedsel te produceren. Daarom geen gentechnologie en cisgenese en andere dwalingen van deze tijd.

  • no-profile-image

    gert

    Er is nog genoeg keuze in de supermarkt,iedereen kan z,n buikje nog vol eten

  • no-profile-image

    Delfin

    @Student, als de melkprijs voor melkveehouders 50 cent is, dan is schaalvergroting geen noodzakelijk kwaad meer en is er financiële ruimte om op bedrijfsniveau duurzaam en diervriendelijk te innoveren. 50 cent is dan zo gek nog niet.

  • no-profile-image

    oostlander

    Melkveehouders laat u niets wijsmaken door dit soort bankmannetjes, hij is waarschijnlijk ooit student geweest en dus academisch gevormd en kan dus een behoorlijk gevaar voor de economie en ons welzijn betekenen. In deze discussie zit ook een studentje; een Masser denk ik. Hij heeft over e.e.a. wel een kinderlijk dom voorstellingsvermogen. Hij orakelt als ik zoveel voor mijn melk kreeg kocht ik dit en dat, zou ik een grote stal bouwen en later wil hij iedereen weer gewoon wegconcurreren; als dit de nieuwe boerenstand moet worden?! Ook spreekt hij zichzelf tegen door die 50 cent, die hij dan later toch weer anders bedoelt; beetje kinds. Nee melkveehouders bij ons in de tuinbouw is het al precies hetzelfde, behalve dat jullie goede jaren en inkomenssteun hebben gehad. To the point, Deze bankman roept dus dat innovatie het kind van de rekening is, maar innovaties zoals: geen weidegang, melkrobot, grotere betere snellere machines, uitgekiend voeren, beter produktievee, beter stallen, minder uitval
    etc hebben er juist voor gezorg dat de kostprijs naar beneden ging. Noem nou nog eens een produkt op waar meer mee geinnoveerd is dan de melk, zelfs in de kroeg kun je het kopen. Ik hoor u al denken en de piepers dan ja dat klopt aardappels vormen het toonbeeld van innovatie maar de primaire producent krijgt nog steeds geen kloot voor zijn piepers!, of hij moet ze zelf gaan verwerken. Innovatie moet uit de markt komen niet uit een denktank. De sores waar jullie in zitten komt dus door diezelfde innovatie, kijk maar naar de huidige recessie; de bankproducten die deze veroorzaakt hebben komen voort uit het innovatieve denken van zichzelf heel erg slim vindende academisch gevormde mannetjes en vrouwtjes omdat de winst en dus de bonussen omhoog moesten!! Laat u niet misleiden door een bank die zichzelf bijna failliet geinnoveerd heeft!

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Innovatietip, er komen de komende jaren bijna 1 miljoen bij die hebben de hele dag de tijd om eten te koken!!!!!

  • no-profile-image

    Student

    Nee Gert. Je moet af van de productie gestuurde markt, maar naar een markt waar de behoefte van de consument centraal staat. Dus als producent moet jij niet bepalen of de winkel vol genoeg is, dat doet de consument zelf wel. En dat is helemaal niet erg. Het is toch fantastisch om 250 ml yogurt + een paar aardbeien voor € 2,00 te verkopen. Voor 1 liter melk krijg je maar € 0,50. Die consument, zo gek nog niet...

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.