Home

Achtergrond 77 x bekeken

Huishoudelijke aankopen eieren stijgen

Nederlandse huishoudens kochten in het eerste kwartaal van dit jaar met 295,5 miljoen stuks twee procent meer eieren dan in dezelfde periode vorig jaar.

Zij gaven daaraan dertien procent meer uit met 42,1 miljoen euro. Dat blijkt uit gegevens die het marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van het Productschap Pluimvee en Eieren verzamelde.

De forse stijging van de consumentenuitgaven aan eieren is een gevolg van een stijging van het aandeel duurdere scharrel- en vrije uitloop- ofwel Freiland-eieren in het totale eierpakket. Dat aandeel van die eieren lag in de eerste drie maanden van dit jaar op 92 procent. Dat aandeel lag een jaar geleden op 88 procent. De huishoudelijke aankopen van biologische eieren stegen in het eerste kwartaal van dit jaar met zeventien procent. Het aandeel van die eieren in het totale eierpakket blijft klein.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.