Home

Achtergrond 94 x bekeken

'Geen prijzenoorlog ondanks dalende omzet'

De Nederlandse supermarkten zullen dit jaar veel minder omzetgroei boeken dan vorig jaar.

Dat voorspelt het economisch bureau van ING in een vandaag gepresenteerd rapport. Desondanks ligt een nieuwe prijzenoorlog om klanten te lokken niet voor de hand.

De economen van de bank verwachten dat de omzet van Nederlandse supermarkten dit jaar nog maar met 1,8 procent groeit. Vorig jaar ging de omzet van de supers nog met 7,4 procent omhoog. De veel lagere omzetgroei komt volgens de onderzoekers vooral doordat de voedselprijzen veel minder hard stijgen en soms zelfs dalen ten opzichte van vorig jaar.

Het is echter niet waarschijnlijk dat een marktleider zich laat verleiden om een nieuwe prijzenoorlog aan te gaan, stelt detailhandelexpert Amin Mansour van ING. "Marktleiders gaan alleen mee met tijdelijke stuntacties om tijdelijk klanten naar de eigen winkel te trekken. Vooral om de klant kennis te laten maken met de eigen huismerken, waar voor de detailhandelaars grote marges op te behalen zijn.''

Vorige week verlaagde supermarktketen Jumbo de prijzen op een groot aantal veel verkochte producten, waaronder Coca-Cola. Enkele kleinere ketens volgden gelijk. Volgens sommige deskundigen heeft Jumbo daarmee de aanzet gegeven tot een nieuwe prijzenoorlog.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.